Algorytm
Algorytm ma przeprowadzić określony stan rzeczy z pewnego stanu początkowego do pożądanego stanu wynikowego w sposób powtarzalny tj. dla tego samego stanu początkowego musi zawsze dawać ten sam stan wynikowy.
Oznacza to, że problem musi być rozwiązany za pomocą danego
algorytmu z wykorzystaniem dostępnych zasobów w skończonym czasie.
Algorytmika to nauka o algorytmach (zajmuje się również badaniem własności algorytmów).
Algorytmika jest działem informatyki, a także służy, dla
większości nauk matematyczno-przyrodniczych, ekonomii i techniki.
Częścią algorytmiki jest algorytmizacja, czyli proces
budowy konkretnego algorytmu.
Myślenie komputacyjne
W najogólniejszym ujęciu, to powtarzalny wielostopniowy
proces myślowy polegający na efektywnym znajdowaniu rozwiązań dla złożonych
problemów metodami wzorowanych na tych stosowanych w informatyce (algorytmice).
Myślenie komputacyjne jest procesem znajdowania
rozwiązań do problemów różnych dziedzin przy świadomym wykorzystaniu metod i
narzędzi informatycznych. Na jego proces składają się następujące etapy:
1.
Dekompozycja: sformułowanie problemu i
rozłożenie go na części składowe.
2.
Analiza: rozpoznanie prawidłowości właściwych
problemowi.
3.
Abstrahowanie: eliminowanie elementów
nieistotnych przez uogólnianie
4.
Tworzenie algorytmu: ustalenie czynności
prowadzących do rozwiązania problemu.
Myślenie komputacyjne jest
odbiciem niemal każdego procesu myślowego skierowanego na rozwiązanie problemu
i koresponduje z rozwiązaniami problemów (zadań) informatycznych.
Rodzaj myślenia na drodze rozwiązywania
problemów pochodzących z różnych dziedzin, odnoszący się jednocześnie do jego
korzeni tkwiących w informatyce, w szczególności w programowaniu. Należy
podkreślić, że z jednej strony myślenie komputacyjne znacznie wykracza poza
myślenie algorytmiczne, czyli poza informatykę, z drugiej zaś – że kształcenie
informatyczne nie jest tożsame z nauką programowania.
Czy wiesz, jaką największą liczbę można zapisać w systemie dwójkowym za pomocą ośmiu cyfr?
Odpowiedź: 8 cyfr dwójkowych, daje 28=256 różnych możliwości. Zatem biorąc pod uwagę 0, maksymalna liczba jaką można w ten sposób zapisać to 255