Przejdź do głównej zawartości

PYTHON

 



Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm. 
      • języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java)
      • języki niskiego poziomu (wewnętrzne).

Python jest językiem interpretowanym, co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter.
Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreterze.


Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu https://codewith.mu/

Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku.

Kilka informacji ogólnych:
Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku:

1.Ważne są wcięcia - bloki kodu;
2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach.
Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody w jednym wierszu oddziel je średnikiem.
3.Wielkość liter ma znaczenie;
4.Pisz dla siebie samego komentarze;
Mnie pomagają w programowaniu, spróbuj i Ty. Uznasz, że są niepotrzebne, nie pisz ich.
Jak to robić? poprzedzaj  hash, nie substancją, bo wtedy z programowania nic nie będzie, # kratka, krzyżyk z angielskiego hash lub """ albo''' przy wielowierszowych zdaniach.
5. Jak to w programowaniu bywa, nie stosuj polskich znaków diaktrytycznych w zmiennych, funkcjach itp. nie wiesz co to znaki diakrytyczne? To zadanie dla Ciebie - sprawdź w Internecie.
6. Zachowuj kolejność: 

    a/importuj konieczne moduły, np:
        from turtle import
      from math import sqrt
    b/ ustal wartość zmiennych globalnych;
    c/ zdefiniuj funkcje.

Zapamiętaj:
  • funkcja len() zwraca długość słowa;
  • instrukcja: if (jeżeli);
  • elif (jeżeli natomiast);
  • else (w przeciwnym przypadku);
  • znak = oznacza przypisanie (nadanie wartości);
  • znak == oznacza porównanie ( czyli sprawdzenie czy wartości są sobie równe);
  • znak != sprawdzenie czy wartości nie są sobie równe;
  • : kończy warunek;
  • += dodanie liczby do poprzedniej wartości zmiennej;
  • -= odejmowanie;
  • *= mnożenie;
  • /= dzielenie.

Uruchom IDLE - otworzy się okno Shell (interpreter). Kliknij File następnie New File, zapisz plik w wybranym miejscu (z rozszerzeniem .py).
Żeby uruchomić program wybierz na pasku menu Run następnie Run Module F5.
Kilka ćwiczeń na początek a może najpierw zabawa z poleceniem PRINT
Podaj kilka przykładów:
1....
2...
3...
4...
  • Funkcja def (z argumentem lub bez argumentu) pamiętaj o zakończeniu wiersza dwukropkiem.
        def<nazwa funkcji>(<parametr>): 
  • Pętla for: for nazwa_zmiennej in sekwencja 
ćwiczenie w Python
Polecenie: zmień wartość w nawiasach zobacz co się stanie.

from turtle import* to: (powiedz cóż to takiego?) poszukaj w Internecie.
Podczas pisania programu pamiętaj , aby dbać o wcześniej przedstawione przez nauczyciela standardy/zasady kodowania, jeżeli nie będziesz ich przestrzegał program nie będzie działał.


rysuje figurę geometryczną w programie Python
Rysuje trójkąt w Python

Do losowania liczb służą funkcje, np. randrange( ), random( ) czy shuffle( )

Przykład 1
for i in range (5):
    print (randrange(5))
# funkcja randrange (liczba) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1

Przykład 2
for i in range (5):
  print (randrange(4, 8))
# funkcja randrange (strat, stop)  zwraca
#liczby całkowite z zakresu od start do liczba -1

Przykład 3 
for i in range (5):
  print (randrange(-4, 13, 3))
# funkcja randrange (start, stop, krok) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1 z podanym krokiem

Przykład 4
a=["red", green", "blue"]

for i in range(8):
    shuffle(a)
#losowanie jednego z kolorów
fillcolor(a[0])
begin_fill()
for  i in range (4):
    fd(20); rt(90)
end_fill()
fd(20)

Przykład 5
fillcolor(random( ), random( ), random( ) )
#losowy kolor wypełnienia
begin_fill ( )
for i in range (6):
    fd (40); rt (60)
end_fill ( )

Przykłady OEiiZK ul. Raszyńska 8/10 Warszawa
 

KOLOR W RYSUNKACH
Funkcje: pencolor (), fillcolor (), color ()

Tabelę kolorów dla Python znajdziesz w Internecie oferta jest bardzo szeroka


kod źródłowy w programie Python

W tym kodzie zmieniliśmy niektóre parametry. Zmień jeszcze rozmiar okna i jego umiejscowienie w domku tak, żeby rysunek był najbliższy prawdy.

kod źródłowy do zadania w programie Python temat kolor
Link do prezentacji - wprowadzenie do języka programowania C++ 
to kolejny język programowania który warto poznać. Zachęcam do samodzielnego studiowania. Poszukujcie kursów, piszcie kody źródłowe i cieszcie się z wyniku.
CMS - system zarządzania treścią. Przykład strony oferującej szablony do CMS to np.: www.templatemonster.com  

Obraz klasy w pracowni informatycznej
Podejście zachłanne tylko dla uczniów po zalogowaniu



Popularne posty z tego bloga

AI Przygoda z informatyką

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

Roboty w edukacji

Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia "Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.  Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny. Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem. Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze. Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023. Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy.  Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "służyć do myślenia z ich pomocą". Pierwszym Paperta  obiektem był żółw, jako zwierzę cybernetyczne, sterowane przez komputer. Późn...

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakimś) systemie operacyjnym np.: Windows, Android, MacOs itd. Ten problem nie dotyczy nas, dopóki nie doświadczymy cyberzagrożenia samemu. Słyszy się tu i ówdzie o różnego rodzaju zdarzeniach, ale dopóki sami nie doświadczymy braku zachowania zasad bezpiecznego użytkowania urządz...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...

SZCZĘŚCIE W SZKOLE

Autor: M. Urbaczewski. Szkoła. 2024. CC BY-NC-SA 4.0 Szczęście w Szkole Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.  Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej. Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole . 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 Uczeń o szczęściu w szkole (2) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (3) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (4) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (5) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (6) . 2024 U czennica o szczęściu w szkole (7) . 2024 Uczeń o szczęściu w szkole (8) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (9) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole . 2024 (10) Uczennica o szczęściu w szkole (11) . 2024 Wszystkie marzenia są ważne i warte cze...