Przejdź do głównej zawartości

PYTHON

 



Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm. 
      • języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java)
      • języki niskiego poziomu (wewnętrzne).

Python jest językiem interpretowanym, co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter.
Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreterze.


Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu https://codewith.mu/

Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku.

Kilka informacji ogólnych:
Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku:

1.Ważne są wcięcia - bloki kodu;
2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach.
Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody w jednym wierszu oddziel je średnikiem.
3.Wielkość liter ma znaczenie;
4.Pisz dla siebie samego komentarze;
Mnie pomagają w programowaniu, spróbuj i Ty. Uznasz, że są niepotrzebne, nie pisz ich.
Jak to robić? poprzedzaj  hash, nie substancją, bo wtedy z programowania nic nie będzie, # kratka, krzyżyk z angielskiego hash lub """ albo''' przy wielowierszowych zdaniach.
5. Jak to w programowaniu bywa, nie stosuj polskich znaków diaktrytycznych w zmiennych, funkcjach itp. nie wiesz co to znaki diakrytyczne? To zadanie dla Ciebie - sprawdź w Internecie.
6. Zachowuj kolejność: 

    a/importuj konieczne moduły, np:
        from turtle import
      from math import sqrt
    b/ ustal wartość zmiennych globalnych;
    c/ zdefiniuj funkcje.

Zapamiętaj:
  • funkcja len() zwraca długość słowa;
  • instrukcja: if (jeżeli);
  • elif (jeżeli natomiast);
  • else (w przeciwnym przypadku);
  • znak = oznacza przypisanie (nadanie wartości);
  • znak == oznacza porównanie ( czyli sprawdzenie czy wartości są sobie równe);
  • znak != sprawdzenie czy wartości nie są sobie równe;
  • : kończy warunek;
  • += dodanie liczby do poprzedniej wartości zmiennej;
  • -= odejmowanie;
  • *= mnożenie;
  • /= dzielenie.

Uruchom IDLE - otworzy się okno Shell (interpreter). Kliknij File następnie New File, zapisz plik w wybranym miejscu (z rozszerzeniem .py).
Żeby uruchomić program wybierz na pasku menu Run następnie Run Module F5.
Kilka ćwiczeń na początek a może najpierw zabawa z poleceniem PRINT
Podaj kilka przykładów:
1....
2...
3...
4...
  • Funkcja def (z argumentem lub bez argumentu) pamiętaj o zakończeniu wiersza dwukropkiem.
        def<nazwa funkcji>(<parametr>): 
  • Pętla for: for nazwa_zmiennej in sekwencja 
ćwiczenie w Python
Polecenie: zmień wartość w nawiasach zobacz co się stanie.

from turtle import* to: (powiedz cóż to takiego?) poszukaj w Internecie.
Podczas pisania programu pamiętaj , aby dbać o wcześniej przedstawione przez nauczyciela standardy/zasady kodowania, jeżeli nie będziesz ich przestrzegał program nie będzie działał.


rysuje figurę geometryczną w programie Python
Rysuje trójkąt w Python

Do losowania liczb służą funkcje, np. randrange( ), random( ) czy shuffle( )

Przykład 1
for i in range (5):
    print (randrange(5))
# funkcja randrange (liczba) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1

Przykład 2
for i in range (5):
  print (randrange(4, 8))
# funkcja randrange (strat, stop)  zwraca
#liczby całkowite z zakresu od start do liczba -1

Przykład 3 
for i in range (5):
  print (randrange(-4, 13, 3))
# funkcja randrange (start, stop, krok) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1 z podanym krokiem

Przykład 4
a=["red", green", "blue"]

for i in range(8):
    shuffle(a)
#losowanie jednego z kolorów
fillcolor(a[0])
begin_fill()
for  i in range (4):
    fd(20); rt(90)
end_fill()
fd(20)

Przykład 5
fillcolor(random( ), random( ), random( ) )
#losowy kolor wypełnienia
begin_fill ( )
for i in range (6):
    fd (40); rt (60)
end_fill ( )

Przykłady OEiiZK ul. Raszyńska 8/10 Warszawa
 

KOLOR W RYSUNKACH
Funkcje: pencolor (), fillcolor (), color ()

Tabelę kolorów dla Python znajdziesz w Internecie oferta jest bardzo szeroka


kod źródłowy w programie Python

W tym kodzie zmieniliśmy niektóre parametry. Zmień jeszcze rozmiar okna i jego umiejscowienie w domku tak, żeby rysunek był najbliższy prawdy.

kod źródłowy do zadania w programie Python temat kolor
Link do prezentacji - wprowadzenie do języka programowania C++ 
to kolejny język programowania który warto poznać. Zachęcam do samodzielnego studiowania. Poszukujcie kursów, piszcie kody źródłowe i cieszcie się z wyniku.
CMS - system zarządzania treścią. Przykład strony oferującej szablony do CMS to np.: www.templatemonster.com  

Obraz klasy w pracowni informatycznej
Podejście zachłanne tylko dla uczniów po zalogowaniu



Popularne posty z tego bloga

Przygoda z informatyką, rozległą dziedziną nauki.

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obiecujące, z