- języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java)
- języki niskiego poziomu (wewnętrzne).
Python jest językiem interpretowanym, co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter.
Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreterze.
Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku.
Kilka informacji ogólnych:
Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku:
1.Ważne są wcięcia - bloki kodu;
2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach.
Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody w jednym wierszu oddziel je średnikiem.
3.Wielkość liter ma znaczenie;
4.Pisz dla siebie samego komentarze;
Mnie pomagają w programowaniu, spróbuj i Ty. Uznasz, że są niepotrzebne, nie pisz ich.
Jak to robić? poprzedzaj hash, nie substancją, bo wtedy z programowania nic nie będzie, # kratka, krzyżyk z angielskiego hash lub """ albo''' przy wielowierszowych zdaniach.
5. Jak to w programowaniu bywa, nie stosuj polskich znaków diaktrytycznych w zmiennych, funkcjach itp. nie wiesz co to znaki diakrytyczne? To zadanie dla Ciebie - sprawdź w Internecie.
6. Zachowuj kolejność:
a/importuj konieczne moduły, np:
from turtle import
from math import sqrt
b/ ustal wartość zmiennych globalnych;
c/ zdefiniuj funkcje.
Zapamiętaj:
- funkcja len() zwraca długość słowa;
- instrukcja: if (jeżeli);
- elif (jeżeli natomiast);
- else (w przeciwnym przypadku);
- znak = oznacza przypisanie (nadanie wartości);
- znak == oznacza porównanie ( czyli sprawdzenie czy wartości są sobie równe);
- znak != sprawdzenie czy wartości nie są sobie równe;
- : kończy warunek;
- += dodanie liczby do poprzedniej wartości zmiennej;
- -= odejmowanie;
- *= mnożenie;
- /= dzielenie.
Uruchom IDLE - otworzy się okno Shell (interpreter). Kliknij File następnie New File, zapisz plik w wybranym miejscu (z rozszerzeniem .py).
Żeby uruchomić program wybierz na pasku menu Run następnie Run Module F5.
Kilka ćwiczeń na początek a może najpierw zabawa z poleceniem PRINT
Podaj kilka przykładów:
1....
2...
3...
4...
def<nazwa funkcji>(<parametr>):
- Pętla for: for nazwa_zmiennej in sekwencja
Polecenie: zmień wartość w nawiasach zobacz co się stanie.
from turtle import* to: (powiedz cóż to takiego?) poszukaj w Internecie.
Podczas pisania programu pamiętaj , aby dbać o wcześniej przedstawione przez nauczyciela standardy/zasady kodowania, jeżeli nie będziesz ich przestrzegał program nie będzie działał.Do losowania liczb służą funkcje, np. randrange( ), random( ) czy shuffle( )
Przykład 1
for i in range (5):
print (randrange(5))
# funkcja randrange (liczba) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1
Przykład 2
for i in range (5):
print (randrange(4, 8))
# funkcja randrange (strat, stop) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od start do liczba -1
Przykład 3
for i in range (5):
print (randrange(-4, 13, 3))
# funkcja randrange (start, stop, krok) zwraca
#liczby całkowite z zakresu od 0 do liczba -1 z podanym krokiem
Przykład 4
a=["red", green", "blue"]
for i in range(8):
shuffle(a)
#losowanie jednego z kolorów
fillcolor(a[0])
begin_fill()
for i in range (4):
fd(20); rt(90)
end_fill()
fd(20)
Przykład 5
fillcolor(random( ), random( ), random( ) )
#losowy kolor wypełnienia
begin_fill ( )
for i in range (6):
fd (40); rt (60)
end_fill ( )
Przykłady OEiiZK ul. Raszyńska 8/10 Warszawa
KOLOR W RYSUNKACH
Funkcje: pencolor (), fillcolor (), color ()
Tabelę kolorów dla Python znajdziesz w Internecie oferta jest bardzo szeroka
Link do prezentacji - wprowadzenie do języka programowania C++
to kolejny język programowania który warto poznać. Zachęcam do samodzielnego studiowania. Poszukujcie kursów, piszcie kody źródłowe i cieszcie się z wyniku.
to kolejny język programowania który warto poznać. Zachęcam do samodzielnego studiowania. Poszukujcie kursów, piszcie kody źródłowe i cieszcie się z wyniku.
CMS - system zarządzania treścią. Przykład strony oferującej szablony do CMS to np.: www.templatemonster.com