Przejdź do głównej zawartości

MOTYWACJA DO NAUKI #Klasa #Uczeń #Nauczyciel

Autor: M. Urbaczewski, Po Hamlecie,  Rysunek uczennicy w programie Paint. Warszawa 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0

Nie jest wstydem nie wiedzieć, pomylić się, zapomnieć, najrozumniejszy człowiek może nie zrozumieć pytania, może powiedzieć głupstwo.
A tu teraz śmiech, surowa krytyka, drwina.
Więc każdy się stara powtarzać tylko tak, jak mówi książka, a wstydzi się własnych myśli.
Dlatego może tyle nieszczerości i dlatego tak bardzo ważna jest dobra pamięć to co jest zapisane w książkach

Janusz Korczak


📚 Wychowanie w klasie – śladami Janusza Korczaka
Czy dzisiejsza szkoła może wychowywać z empatią i szacunkiem?
W moim artykule opublikowanym w kwartalniku Opieka. Wychowanie. Terapia podejmuję refleksję nad tym, jak inspiracje z myśli Janusza Korczaka mogą zmieniać codzienną praktykę wychowawczą w klasie.

🟢 Uczeń jako partner, nie obiekt.
🟢 Klasa jako wspólnota, nie system kar.
🟢 Nauczyciel jako towarzysz, nie strażnik.

➡️ Przeczytaj artykuł: „Poszukiwanie nowej drogi wychowania z inspiracji systemu Janusza Korczaka”
✍️ Mirosław Urbaczewski
📖 Kwartalnik „Opieka. Wychowanie. Terapia”, nr 1/2025

#Korczak #Wychowanie #Szkoła #Pedagogika #Empatia #Nauczyciel #Uczniowie

Wychowanie w klasie – śladami Janusza Korczaka

Autor: Mirosław Urbaczewski

Współczesna szkoła staje przed koniecznością odnalezienia nowej drogi wychowawczej – takiej, która wychodzi poza tradycyjny model opartego na dyscyplinie autorytaryzmu. Inspirując się myślą Janusza Korczaka, warto spojrzeć na klasę jako przestrzeń wzajemnego szacunku, partnerstwa i odpowiedzialności, a nie jako miejsce wyłącznie przekazu wiedzy.

Korczak, wielki pedagog, mówił: „Nie ma dzieci – są ludzie”. To jedno z jego najgłębszych przesłań, które wciąż ma ogromne znaczenie w praktyce wychowawczej. Każdy uczeń to osoba z pełnią praw, emocji i potencjału. Wychowanie powinno więc polegać na towarzyszeniu mu w rozwoju, a nie na narzucaniu gotowych schematów.

W artykule „Poszukiwanie nowej drogi wychowania z inspiracji systemu Janusza Korczaka” podkreślam, że: „Wychowanie nie jest procesem jednokierunkowym – uczeń, podobnie jak nauczyciel, wnosi coś od siebie do tej relacji”¹. Tylko poprzez takie partnerstwo możliwe jest budowanie prawdziwej wspólnoty w klasie – miejsca, gdzie każdy głos ma znaczenie.

Korczakowski model to także głęboka troska o emocjonalne potrzeby dziecka. Współczesna klasa powinna być miejscem, gdzie uczniowie nie boją się wyrażać swoich emocji, gdzie błędy są naturalną częścią procesu uczenia się, a nauczyciel jest przewodnikiem, a nie sędzią. Jak pisałem: „Cisza ucznia nie zawsze oznacza brak wiedzy – czasem to wołanie o uwagę”.

Wychowanie inspirowane Korczakiem to wychowanie odpowiedzialne, empatyczne i oparte na zaufaniu. To budowanie szkoły, która nie tylko kształci, ale i wychowuje – szkoły, w której dziecko jest widziane, słuchane i traktowane poważnie.


¹ Urbaczewski, M. (2025). Poszukiwanie nowej drogi wychowania z inspiracji systemu Janusza Korczaka, Opieka. Wychowanie. Terapia, nr 1/2025.

W poszukiwaniu motywacji









Kilka słów związanych z grami, i nie tylko

Gry mogą łączyć ludzi i wpływać na wielokulturowość. Czy mogą zmieniać ludzkie zachowania? Czy mają wpływ na rozwój edukacji? Które z nich są dobre a które złe? Czy ty grałęś/łaś w jakąś grę, oprócz tej życiowej, rozgrywanej co dnia. 

1.       1.Strona Minecraft Education: https://education.minecraft.net/en-us

2.Minecraft Education / ZPE: https://zpe.gov.pl/a/minecraft-education-juz-na-zpe/D15MAoHtt

3.Gra online: Five Nights at Freddy's: https://fnafgames.io/

4.Gra online: Bartender - the right mix: https://www.crazygames.com/game/bartender-the-right-mix

5.https://www.friv.com/

6.https://poki.com/pl#utm_source=poland

7.https://www.gry.pl/

8.https://www.crazygames.pl/

9.https://totaljerkface.com/happy_wheels.tjf

10.Gra online 1v1: https://1v1.lol/

11.Konkurs WawaCraft: https://edukacja.um.warszawa.pl/projekt-wawacraft

12.Konkurs Predator Games: https://predatorgames.pl/pl/home - będzie ciąg dalszy

13.Roblox: https://www.roblox.com/home

14.https://compute-it.toxicode.fr/

15.TEST- https://itfitness.eu/pl/ - nauczyciel i uczniowie mogą sprawdzić się, np.: w umiejętnościach wyszukiwania informacji, świetna zabawa z certyfikatem.

16.https://codecombat.com/

17.https://garticphone.com/pl - dla młodszych „głuchy telefon” gra towarzyska.

18.https://www.geoguessr.com/ - mapa, gdzie jesteś. Logujemy się.

20.https://virtualvacation.us/ - odgadnij, gdzie jesteś na podstawie filmu.

21.Red Blocks Returns 2: https://www.mathplayground.com/logic_red_block_returns_2.html - jest kilka poziomów.

22.Gra online (rekreacyjna): LOL BEANS: https://lolbeans.io/ - etapy.

23.Strona z kilkoma świetnymi narzędziami AI: https://deepai.org/

24.https://www.twitch.tv/

25.https://kick.com/

26.https://compute-it.toxicode.fr

27.https://codecombat.com – gramy zespołowo z uczniami. Python.

28.https://deepai.org  – język angielski, narzędzia do tworzenia gry tekstowej, druk 3D (.stl)

29.https://glif.app/glifs Zaloguj się.

30.https://esero.kopernik.org.pl 

Dzisiejszy Nauczyciel
 

Nauczyciel zmieniający techniki nauczania, dostosowane do ucznia z uwzględnieniem sztucznej inteligencji (GLIGLISH – narzędzie tłumaczy język obcy. HeyGen.com – narzędzie do tworzenia awatara, itd.).

AI w rękach nauczyciela to automatyzacja nauczania. Nie zapominajmy jednak o refleksji nad AI.

Wytyczne Komisji Europejskiej dotyczące zakazanych praktyk w zakresie sztucznej inteligencji:

1.      https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/wytyczne-komisji-europejskiej-dotyczace-zakazanych-praktyk-w-zakresie-sztucznej-inteligencji

2.      https://rzecznikmsp.gov.pl/nowe-wytyczne-komisji-europejskiej-dotyczace-zakazanych-praktyk-w-zakresie-sztucznej-inteligencji/

W szkołach administratorzy powinni wprowadzić dwuetapowe logowanie do kota nauczyciela.  Nie wolno używać do pracy zawodowej nauczyciela konta prywatnego ani prywatnych komunikatorów.
Potrzebna jest wiedza o sieci, np.: Trolling, malinformation, misinformation, deepfake, fake news.

Trolling – celowe prowokowanie lub drażnienie innych użytkowników internetu poprzez kontrowersyjne lub obraźliwe komentarze.

Malinformation – prawdziwa informacja wykorzystana w sposób manipulacyjny, mający na celu wyrządzenie szkody lub wprowadzenie w błąd.

Misinformation – fałszywa lub błędna informacja rozpowszechniana bez zamiaru oszustwa.

Deepfake – technologia wykorzystująca sztuczną inteligencję do tworzenia realistycznych, ale fałszywych obrazów lub filmów, często służących dezinformacji.

Fake news – fałszywe wiadomości przedstawiane jako rzetelne informacje, zazwyczaj w celu manipulowania opinią publiczną.

Nowe regulacje wyposażyły nauczyciela w laptop. To rozwiązuje problem bezpieczeństwa cyfrowego w połowie, druga połowa, to programy i sposób użytkowania tych programów.

Nie powinno się zakazywać używania AI w szkołach a powinno uczyć jak jej używać, w jakiej formie powiązać z wiedzą ucznia: wskaż źródło pochodzenia wiedzy, publikacji, obrazu, informacji, itp.

Dziś odczytywanie wiadomości w sieci do sztuka i spora umiejętność.
Intuicja kierowana: prawdziwa odpowiedź to najdłuższe zdanie z pośród innych możliwych odpowiedzi, to na pewno odpowiedź a, zawsze jest a, powtarza się często a, i tak działają algorytmy rozumowania „dzisiejszych uczniów”.  Czy to źle? Tak po prostu jest.

Szkoła powinna uczyć bycia ludźmi – mówi uczeń na jednej z konferencji, Inny mówi – nadal stoją w rzędzie ławki, nic się nie zmienia. Kolejny mówi, że chodzi do tej szkoły tylko dlatego, że są super zajęcia pozalekcyjne. Uczennica podsumowuje swoją wypowiedź „chodzimy do szkoły, nie chcemy wiedzy nieprzydatnej a chcemy się rozwijać”. Z kolejnej wypowiedzi, zapisuję „ktoś musi nas słuchać i słyszeć nasze potrzeby”. Nie bójmy się przekraczać granic – nawet takie zdanie pada. Nauczanie to proces a nie lista tematów do zrealizowania. 

https://portal.librus.pl/szkola/artykuly/przyjazn-w-zyciu-mlodego-czlowieka-dlaczego-jest-wazna 

Popularne posty z tego bloga

AI Przygoda z informatyką

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

PYTHON

  Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm.  języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java) języki niskiego poziomu (wewnętrzne). Python jest językiem interpretowanym , co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter. Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreter ze. Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu  https://codewith.mu/ Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku. Kilka informacji ogólnych: Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku: 1.Ważne są wcięcia - bloki kodu; 2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach. Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody...

Roboty w edukacji

Zdjęcie własne. Robotyczna mucha . 2024 Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia Na początek film z robotem (źródło:  https://www.youtube.com/watch?v=4I--IL-XMRU&t=163s) "Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.  Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny. Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem. Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze. Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023. Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy.  Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

SZCZĘŚCIE W SZKOLE

Autor: M. Urbaczewski.  Szkoła.  2024. CC BY-NC-SA 4.0 Szczęście w Szkole Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.  Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej. Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole . 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 Uczeń o szczęściu w szkole (2) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (3) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (4) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (5) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (6) . 2024 U czennica o szczęściu w szkole (7) . 2024 Uczeń o szczęściu w szkole (8) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (9) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole . 2024 (10) Uczennica o szczęściu w szkole (11) . 2024 Życie warte jest rozmowy - s...

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakimś) systemie operacyjnym np.: Windows, Android, MacOs itd. Ten problem nie dotyczy nas, dopóki nie doświadczymy cyberzagrożenia samemu. Słyszy się tu i ówdzie o różnego rodzaju zdarzeniach, ale dopóki sami nie doświadczymy braku zachowania zasad bezpiecznego użytkowania urządz...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...

Organizacja edukacji technicznej

  M. U. Hoverboard . 2024 Organizacja zawodów objęta prawami autorskimi. "Moja Gymkhana" USTALENIA OGÓLNE Regulamin wprowadza nową organizację zawodów sportowych przy użyciu deskorolki elektrycznej i nakładki do niej. Opracowany regulamin stanowi podstawę do zorganizowania zawodów dla dzieci szkoły podstawowej jak i młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Zasady regulaminu są oparte o przepisy sportowe w sporcie samochodowym. Na pozór proste w organizacji zawody wymagają od uczestników bardzo dużego zaangażowania, wiedzy technicznej i sprawności fizycznej. Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA 1.1.GYMKHANA Gymkhana (w rozumieniu Slalom) Konkurencja rozgrywana na zamkniętym torze, gdzie w danej chwili tylko jeden pojazd pokonuje trasę pomiędzy ustawionym wygrodzeniem, a czynnikami decydującymi o wyniku są umiejętności oraz osiągnięty czas zawodnika. Gymkhana – (czyt. „dżymkana”), głównie konkurencja samochodowa, wyścig konny, kolarski lub motocyklowy ze sztucznymi przeszkodami,...