Przejdź do głównej zawartości

AI Przygoda z informatyką

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski, Roboty edukacyjne. 2002

Sztuczna inteligencja to najważniejsza technologia naszych czasów

 Polecam do przeczytania - Antologia AI

Program AI Ready, [dostęp: 15.02.2025]

Program AI Ready od Econverse i Microsoftu pokaże Wam w praktyce jak zacząć wykorzystywać AI do własnego rozwoju, zwiększenia produktywności i nauki - zarejestrujcie się tutaj: https://econverse.org/ai-ready 

 Jak AI zmienia edukację

 W dzisiejszych czasach szkoły ponadpodstawowe coraz częściej wyposażają swoje pracownie cyfrowe w nowoczesne technologie. Nauczyciele systematycznie podnoszą swoje kwalifikacje w zakresie sztucznej inteligencji (AI), a uczniowie wykazują duże zainteresowanie tym obszarem. To właśnie oni, z naturalnej ciekawości, często jako pierwsi eksplorują nowe technologie.

Obecnie mamy do czynienia z najnowszymi osiągnięciami w dziedzinie sztucznej inteligencji, takimi jak DeepSeek. Automatyzacja staje się kluczowym elementem pracy nauczyciela, wielokrotnie skracając czas potrzebny na przygotowanie zajęć. Proces nauczania nabiera nowych ram, w których nauczyciel uczy się tworzyć prompty dla czatu, a uczeń weryfikuje swoją wiedzę, buduje fundamenty swojej pracy, pogłębia wiedzę i uzyskuje wskazówki. Poprawiając tekst na bardziej przystępny język, praca staje się doskonałością.

Metodyka nauczania ewoluuje w kierunku współpracy ze sztuczną inteligencją. Wybierając odpowiednie narzędzie AI, nauczyciel i uczeń mogą wspólnie tworzyć materiały dydaktyczne. Kreatywność sprawia, że nauka staje się bardziej przystępna i zrozumiała.

Podejście do nauczania z wykorzystaniem sztucznej inteligencji obejmuje następujące pytania:

 Co uczeń potrafi już dziś?

Czego chciałby się nauczyć ode mnie?

Jak możemy wspólnie wykorzystać sztuczną inteligencję do nauki?

Te pytania i działania nimi określone stają się normą, a myślenie komputacyjne nabiera wartości. Przygoda ucznia ze sztuczną inteligencją powinna rozpocząć się nie wcześniej niż po ukończeniu 13 lat, ponieważ cyfrowy świat może nieść pewne zagrożenia. Myślenie krytyczne i refleksja to podstawowe umiejętności niezbędne do pracy z AI.

Przykłady narzędzi AI w edukacji:

Gliglish – narzędzie wspierające ucznia w tłumaczeniu tekstów. Umożliwia naukę języków poprzez interakcję z AI, oferując tłumaczenia, wymowę i ćwiczenia konwersacyjne (https://gliglish.com/free).

HeyGen – aplikacja do tworzenia filmów za pomocą sztucznej inteligencji. Pozwala na przekształcanie tekstu w animowane filmy z wirtualnymi aktorami, co jest przydatne zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów (https://app.heygen.com/avatars/create).

Fajniezewiesz – gra edukacyjna stworzona przez zespół Demagog, która pomaga użytkownikom rozpoznawać fake newsy i uodparniać się na dezinformację (https://fajniezewiesz.pl/).

Suno – platforma do tworzenia muzyki, która umożliwia komponowanie, aranżowanie i produkcję muzyki za pomocą zaawansowanych algorytmów sztucznej inteligencji (https://suno.com/home).

Canva – wszechstronne narzędzie do projektowania graficznego, które umożliwia tworzenie różnorodnych materiałów wizualnych, takich jak prezentacje, plakaty, filmy i infografiki. Nauczyciele mogą korzystać z Canva, logując się przez Zintegrowaną Platformę Edukacyjną (ZPE) (https://www.canva.com/).

Gemini – w astrologii znak zodiaku Bliźnięta symbolizuje komunikację, intelekt i ciekawość. W kontekście edukacyjnym, Gemini to narzędzie AI od Google, które wspiera kreatywność i produktywność, pomagając w pisaniu, planowaniu i nauce (https://gemini.google.com/).

Veed – narzędzie do tworzenia profesjonalnie wyglądających filmów bez wysiłku. Umożliwia generowanie wideo z tekstu, dodawanie narracji i korzystanie z awatarów AI (https://www.veed.io/).

NotebookLM – oparty na AI asystent do wyszukiwania informacji i pisania, który działa najlepiej z przesyłanymi przez użytkownika źródłami. Pomaga w analizie i organizacji materiałów, ułatwiając tworzenie dokumentów (https://notebooklm.google/).

Znasz już kilka narzędzi, więc teraz do dzieła – przećwicz, przeanalizuj i wybierz coś dla siebie!

Obraz zawierający tekst, w pomieszczeniu, ubrania, media i osoby.

Na środku sceny przemawia Wioletta Krzyżanowska Mazowiecki Kurator Oświaty w Warszawie. Za mównicą stoi Dyrektor Ośrodka Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów (OEIiZK) w Warszawie dr Jan Aleksander Wierzbicki
Autor: M. Urbaczewski, Konferencja "Jak AI zmienia edukację", Warszawa 2025

Szkoła powinna łączyć ludzi, tworząc wspólnotę, w której każdy czuje się akceptowany i wspierany.

Uczniowie pragną się rozwijać, dlatego edukacja musi być przyszłościowa i dostosowana do zmieniających się potrzeb.

Nauczyciele muszą umieć słuchać, aby uczniowie czuli się wysłuchani i zrozumiani.

Szkoła to proces, który obejmuje nie tylko realizację tematów, ale także rozwój osobisty i społeczny uczniów.

Nauczyciele i uczniowie powinni mieć podstawową wiedzę na temat sztucznej inteligencji, aby móc w sposób pozytywny, krytyczny i etyczny korzystać z tej technologii. Proponuję zapoznanie się z artykułem na stronie: Sztuczna inteligencja w szkole.

Należy również zapoznać się z publikacją: „Wytyczne etyczne dla nauczycieli dotyczące wykorzystania sztucznej inteligencji i danych w nauczaniu i uczeniu się”. Link do publikacji: Wytyczne etyczne.

Cytat z publikacji: „Sztuczna inteligencja już teraz zmienia nasz sposób uczenia się, pracy i życia, a zmiany te mają wpływ na edukację. Każdy powinien mieć możliwość przyczynienia się do rozwoju sztucznej inteligencji, a także czerpania z niej korzyści. Przyjmując zasady etyczne za główny punkt rozmowy o roli sztucznej inteligencji w edukacji, możemy umożliwić rozwój i wykorzystanie systemów sztucznej inteligencji w sposób etyczny, godny zaufania, uczciwy i sprzyjający włączeniu.”

Od Autora:

W szkole ponadpodstawowej nauczyciele informatyki corocznie prowadzą serię kursów dotyczących cyberbezpieczeństwa oraz etycznego zastosowania sztucznej inteligencji. W bieżącym roku szczególny nacisk położono na cyfrową higienę. Uczniowie są świadomi, jak algorytmy analizują dane użytkowników i je wykorzystują.

Nauczyciele są zaznajomieni z terminologią używaną w komunikatorach, co pozwala im lepiej rozumieć język uczniów i skuteczniej się do niego odnosić. Nauka o grafice i infografice jest integralną częścią programu, ponieważ mają one znaczący wpływ na przekaz treści.

Podczas konferencji przedstawiono kilka propozycji zastosowania sztucznej inteligencji w edukacji. Możliwości jej wykorzystania są niemal nieograniczone. Jeśli nie wiesz, jak zastosować sztuczną inteligencję w edukacji szkolnej, skonsultuj się z nauczycielem informatyki. Na pewno pomoże Ci wybrać rozwiązanie, które będzie dla Ciebie odpowiednie, niczym ubranie szyte na miarę.

 Źródło: Artykuł napisany przez M. Urbaczewskiego na podstawie konferencji „Jak AI zmienia edukację”, Warszawa 20.03.2025 r. 

SZTUCZNA INTELIGENCJA W PRACY EDUKACYJNEJ

 1.    ChatGPT - https://chatgpt.com Nie obsługuje załącznikówKonto Open AI, konto Google

2.        2. Copilot – https://copilot.microsoft.com Konto Microsoft

3.       3.  Perplexity - https://www.perplexity.ai/ Konto Google

4.        4. Gemini - https://gemini.google.com/app  Zintegrowany z usługami Google. Obsługuje załączniki. Konto Google

5.        5. Claude - claude.ai https://claude.ai/onboarding Obsługuje załączniki do 30 MB (maksymalnie 5 plików). Trzeba mieć konto Google.

6.        6. Anthropic - https://www.anthropic.com/ (konto)

Przejdź do tego Swaya

Myślenie komputacyjne (CT) to proces rozwiązywania problemów, który polega na dzieleniu złożonych problemów na mniejsze, łatwiejsze do opanowania części. Polega na użyciu zestawu metod rozwiązywania problemów, które obejmują wyrażanie problemów i ich rozwiązań w sposób, który komputer mógłby również wykonać. 
Myślenie komputacyjne jest procesem znajdowania rozwiązań do problemów różnych dziedzin przy świadomym wykorzystaniu metod i narzędzi informatycznych. 

Myślenie komputacyjne jest ważne, ponieważ umożliwia rozwiązywanie problemów w świecie rzeczywistym. Uczy uczniów, jak rozwiązywać duże problemy i dzielić je na prostsze kroki, które można rozwiązywać indywidualnie. Tomografia komputerowa pomaga uczniom poruszać się po złożonych informacjach i myśleć w sposób, który uzupełnia procesy technologiczne. Zachęca uczniów do jasnej refleksji nad rozwiązywanym problemem i celowego opracowywania rozwiązań. CT uczy wytrwałości, tolerancji na niejednoznaczność i złożoność, pracy zespołowej i umiejętności komunikacyjnych.

CT to sposób myślenia, który czerpie z pojęć fundamentalnych dla informatyki, takich jak abstrakcja, reprezentacja danych i logiczne organizowanie danych.

Krytyczne myślenie składa się z następujących elementów: 

  1. Interpretacja. Wyciąganie wniosków. 
  2. Analiza.  
  3. Synteza. Identyfikowanie relacji między co najmniej dwoma pomysłami.  

  1. Ocena Ocenianie jakości, wiarygodności lub znaczenia danych, pomysłów lub wydarzeń.  

Renderowanie - to przedstawienie informacji w formie najbardziej właściwej dla danego środowiska. Dane można przedstawić w formie wizualnej lub dźwiękowej. 

  1. Dane - obraz.
  2. Sformułowanie zadania;
  3. Określenie danych wejściowych;
  4. Ustalenie wyniku;
  5. Wybór algorytmu;
  6. Przedstawienie algorytmu;
  7. Analiza poprawności rozwiązania;
  8. Testowanie rozwiązania.

Algorytm
  1. Opis słowny
  2. Lista kroków
  3. Schemat blokowy
  4. Program 
Algorytmy rekurencyjne zastępują w pewnym sensie iteracje (co o tym myślisz?).

Rozszerzenie -  to typ/format pliku

Algorytm - to skończony ciąg zdefiniowanych czynności koniecznych do wykonania pewnego rodzaju  zadań, sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu.

PROBLEM-SPOSÓB ROZWIĄZANIA (algorytm) - WYBÓR NARZĘDZIA (Python)

Akcelerometr - czujnik nachylenia wbudowany w ipad/tablet

Rekurencja zwana rekursją - polega na wywołaniu przez funkcję samej siebie. 

Iteracjaczynność powtarzania tej samej operacji w pętli z góry określoną liczbę razy lub do spełnienia określonego warunku. Mianem iteracji określa się także operacje wykonywane wewnątrz pętli.

Interpolacja w grafice komputeroweproces mający na celu utworzenie nowego, wcześniej nieistniejącego piksela na podstawie sąsiadujących pikseli w taki sposób, aby był on jak najlepiej dopasowany optycznie do transformowanego obrazu. Źródłohttps://pl.wikipedia.org/wiki/Interpolacja_(grafika_komputerowa)

Implementacja na potrzeby programowania - to proces pisania programu (kodu źródłowego), czyli programowanie. Wdrożenie, przystosowanie, realizacja.

Fraktal to obiekt geometryczny, ma cechę podobieństwa, jest definiowany rekurencyjnie, najczęściej ma wymiar nie będący liczbą całkowitą. B. Mandelbrot -twórca geometrii fraktalnej

INTERNET

INTERNET - globalna sieć urządzeń komputerowych (sieć - sieci)

IP: protokół który identyfikuje urządzenia za pomocą adresów IP i zapewnia strategię trasowania w celu wysłania danych do docelowego adresu IP.

TCP/UDP: protokoły transportujące dane (sprawdzanie błędów).

HTTP/DNS: protokoły z których korzysta przeglądarka.

Sieć komputerowa to zbiór połączonych ze sobą urządzeń komputerowych, które umożliwiają im wzajemną komunikację i współpracę. Te urządzenia mogą być połączone przewodowo lub bezprzewodowo, tworząc infrastrukturę umożliwiającą przesyłanie danych i udostępnianie zasobów. Sieci komputerowe obejmują różne skale, od małych lokalnych sieci w domach czy firmach po ogromne globalne struktury, takie jak internet.

Topologia sieci: pewien układ (pierścienia, siatki, gwiazdy, gwiazdy rozszerzonej, magistrali, drzewa)

Rodzaje sieci: LAN (Local Area Network), WAN (Wide Area Network), DCN (Data Center Network), MAN (Metropolitan Area Network), PAN (Private Area Network), WLAN (Wireless Area Network).

WIRTUALNA I ROZSZERZONA RZECZYWISTOŚĆ

Wirtualna rzeczywistość (ang. virtual reality - VR) to obraz sztucznej rzeczywistości stworzony komputerowo

Rozszerzona rzeczywistość (ang. Augmented realitry -  AR) to system łączący realne otoczenie z rzeczywistością wirtualną

SZTUCZNA INTELIGENCJA (AI, SI)

Jak uczyć uczniów poruszania się po sztucznej inteligencji za pomocą krytycznego myślenia?

Sztuczna Inteligencja (SI) to obszar informatyki, który koncentruje się na tworzeniu systemów komputerowych zdolnych do wykonywania zadań, które normalnie wymagają ludzkiej inteligencji. AI wykorzystuje algorytmy, modele matematyczne i dane do rozwiązywania problemów, uczenia się ze zbiorów danych oraz podejmowania decyzji.

W pracy nauczyciela, AI może mieć różnorodne zastosowania. Na przykład, w edukacji może pomagać w dostosowywaniu programów nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów. Jednak zawsze istnieje potrzeba zachowania równowagi między wykorzystaniem technologii a ludzkim aspektem.

Generatywna sztuczna inteligencja to specjalny rodzaj sztucznej inteligencji, który może generować nową zawartość, taką jak obrazy, słowa, muzyka lub wideo, ucząc się przy tym na wielu przykładach. Generatywna sztuczna inteligencja może używać wzorców znalezionych w danych do tworzenia czegoś nowego.

Uczenie maszynowe - użycie dużej ilości danych. Oparte na technikach matematycznych i statystycznych (trenowanie, wnioskowanie).

Krótka historia

1936 – Alan Turing wynalazł maszynę uniwersalną (komputer).

1955 – Informatyk Alan Newell z programistą systemowym Johnem Cliffordem Shawem i ekonomistą Herbertem Simonem opracowali Logic Theorist, program zaprojektowany tak, aby naśladować ludzkie umiejętności rozwiązywania problemów.

1955 – John McCarthy wymyślił termin „sztuczna inteligencja”.

1964 – Joseph Weizenbaum, profesor MIT, stworzył ELIZA, chatbota zaprojektowanego w celu pokazywania umiejętności konwersacyjnych.

1997 – Firma IBM Deep Blue przeszła do historii pokonując Gary’ego Kasparowa w sześciu partiach szachowych.

2011 — Superkomputer Watson firmy IBM pokonał Kena Jenningsa.

2015 – DeepFace Facebooka osiągnął 97,35% dokładności w rozpoznawaniu twarzy.

2018 – Google Duplex stał się częścią Asystenta Google, który umożliwił wykonywanie działań wieloplatformowych.

2019 — GPT-2 OpenAI osiągnął wydajność na poziomie ludzkim w przetwarzaniu języka przy użyciu głębokich sieci neuronowych.

2022 — ChatGPT, zbudowany na architekturach GPT-3.5 i InstructGPT, stanowi znaczący postęp w przetwarzaniu języka naturalnego, ponieważ poprawia się na podstawie informacji zwrotnych od ludzi poprzez uczenie się przez wzmacnianie.

2023 — Firma Microsoft wprowadziła nowe rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji, takie jak Microsoft Copilot i Copilot dla Microsoft 365.

Wybrane terminologie z zakresu sztucznej inteligencji:

Dane: Fakty, które można analizować lub wykorzystywać do zdobywania wiedzy lub podejmowania decyzji;

Algorytm: Skończony zestaw jednoznacznych instrukcji, które przy pewnym zestawie warunków początkowych można wykonać w określonej kolejności, aby osiągnąć określony cel i który ma rozpoznawalny zestaw warunków końcowych;

Model: Funkcja utworzona po przeszkoleniu w zakresie rozpoznawania określonych typów wzorców w danych;

Uczenie: proces zapewniania modelowi algorytmu, którego może używać do rozumowania i uczenia się na podstawie zbioru danych.

Sztuczna inteligencja ma wiele zastosowań w edukacji:

1.        Personalizuje naukę: analizuje indywidualne potrzeby edukacyjne i umożliwia nauczycielom dostosowywanie instrukcji i materiałów do potrzeb każdego ucznia;

2.        Angażuje uczniów: zapewnia interaktywne doświadczenia i natychmiastową informację zwrotną dla uczniów;

3.        Analizowanie danych: pomaga nauczycielom w dostarczaniu przydatnych wniosków z danych z różnych miejsc;

4.        Dostępność: Tworzy bardziej sprawiedliwe środowisko uczenia się dzięki narzędziom takim jak czytanie na głos, dyktowanie, tłumaczenie czy napisy.

5.        Potrafi tworzyć niestandardowe treści: Tworzy plany lekcji, quizy, rubryki i inne zasoby klasowe w dowolnym języku i dla każdego poziomu ucznia.

Generatywna sztuczna inteligencja: systemy sztucznej inteligencji, które generują różne formy nowatorskich wyników, w tym tekst, kod, grafikę lub dźwięk. Generatywna sztuczna inteligencja wykorzystuje techniki głębokiego uczenia się do rozpoznawania wzorców w danych i generowania treści w oparciu o te wzorce. 

Wykorzystuje wzorce, których nauczył się z danych, aby wygenerować zupełnie nowe przykłady. Ta umiejętność odróżnia ją od innych typów sztucznej inteligencji.

Nauczyciele mają obowiązek zadbać o to, aby udostępniane treści były dokładne i wiarygodne. Niezależnie od tego, czy jest to rozwiązanie problemu matematycznego, biografia autora, czy streszczenie wydarzenia historycznego, nieścisłości mogą prowadzić do zamieszania, a nawet dezinformacji.

Wypróbuj Microsoft Copilot (https://copilot.microsoft.com) - zrobi za Ciebie większość pracy w profesjonalny sposób, pamiętaj tylko o logicznym i poprawnym poleceniu, tzw. prompcie. Jeżeli chcesz tworzyć, użyj słowa "utwórz obraz" , jeżeli wyszukać wpisz tylko temat. Spersonalizuj naukę, tworzenie dostosowanych materiałów. Tworzenie zawartości i projektów zgodnych ze standardami. Projektowanie ocen kształtujących to tylko niektóre możliwości Copilota. Dostępność LLM doprowadziła do pojawienia się nowej kategorii obliczeń znanej jako copilots. 

Microsoft Copilot dla Microsoft 365, współpracuje w aplikacjach PowerPoint i Outlook, pomagając w tworzeniu efektywnych dokumentów, arkuszy kalkulacyjnych, prezentacji, wiadomości e-mail, itp.
GitHub Copilot, wspiera programistów, pomagając im pisać, dokumentować i testować kod.

Prompt - to tekst, który użytkownik wprowadza, aby uzyskać odpowiedź.

Duży model językowy (LLM), to algorytm głębokiego uczenia się, który może wykonywać szereg zadań przetwarzania języka naturalnego (NLP).

·        DALL-E: generowanie treści artystycznych.

·        Microsoft Designer: to aplikacja do projektowania graficznego.

·        Image Creator: od Designer to narzędzie oparte na sztucznej inteligencji, które generuje obrazy na podstawie podpowiedzi tekstowych. Firma Microsoft nie rości pretensji do praw autorskich utworzonych tą metodą. Firma Microsoft dodaje poświadczenia zawartości przy użyciu metod kryptograficznych.

·        Flip: do dyskusji wideo.

·        Bing Chat: AI

·        Aplikacja Microsoft Lens: umożliwia nauczycielom skanowanie dokumentu i tłumaczenie go lub czytanie na głos.

·        Usługa Microsoft Insights: zapewnia nauczycielom szybki wgląd w informacje, które pomagają śledzić postępy w nauce ich uczniów.

·        Search Coacha: gotowe do wykorzystania (bezpłatne narzędzie Microsoftu w Teams) w klasie scenariusze lekcji obejmujące funkcje Search Coacha.

·         Microsoft Planner: ułatwia pracę zespołową, pomagając osobom uczącym się skutecznie współpracować nad projektami bez względu na bariery geograficzne.
Członkowie zespołu będą mogli:
1.     Tworzyć plany.
2.      Przydzielać zadania.
3.      Udostępniać pliki.
4.      Czat.
5.      Przeglądać wykresy postępów zespołu.
6.      Pracować nad planem w aplikacji Teams lub w aplikacji Planner dla sieci Web.
7.      Otrzymuj powiadomienia w aplikacji Teams, gdy zadanie zostanie do nich przydzielone.

Microsoft Power Platform: obejmuje kilka produktów o niskim kodzie, które ułatwiają tworzenie różnych elementów aplikacji (Power BI, Power Apps, Power Automate, Power Virtual Agents i Power Pages). 
Dataverse zapewnia centralne miejsce do przechowywania danych i uzyskiwania do nich dostępu.

Usługi Azure AI: są to rozwiązania dla użytkowników, którzy chcą dostarczyć projekt sztucznej inteligencji, ale mają niewielką wiedzę na temat nauki o danych.

Dodaj Reflect do rozwoju zawodowego i spotkań personelu.

Obsługa zamiany mowy na tekst w ramach funkcji Dyktowanie jest dostępna w aplikacjach:

Word, OneNote, PowerPoint, Outlook i Copilot.

Redaktor firmy Microsoft to usługa wykorzystująca sztuczną inteligencję, która pomoże Ci pisać w ponad 20 językach – niezależnie od tego, czy piszesz dokument programu Word, redagujesz wiadomość e-mail, czy publikujesz wpis w witrynie sieci Web, takiej jak LinkedIn lub Facebook.

Outlook, Microsoft Edge i PowerPoint: zawierają funkcję czytania na głos, która wykorzystuje technologię zamiany tekstu na mowę do głośnego czytania stron internetowych, dokumentów i wiadomości e-mail. Funkcja ułatwia pracę osobom niewidomym lub słabowidzącym. Przydatność dla osób z dysleksją, ADHD lub autyzmem. 

SaaS - to skrót od Software as a Service (oprogramowanie oferowane jako usługa).

MLOps - uczenie maszynowe.

Azure AI Services - produkt firmy Microsoft, który dostarcza sztuczną inteligencję jako SaaS.Microsoft 

Assessments to bezpłatna platforma online. Pomaga samodzielnie ocenić własne strategie biznesowe i obciążenia oraz umożliwia poprawę stanu na platformie Azure dzięki wyselekcjonowanym poradom od firmy Microsoft. 

Zdjęcie wygenerowane przez AI, Robot nauczyciel. 2024. https://tiny.pl/dwbwc [dostęp: 02.05.2024]


REFLECT - SEL : to uczenie społeczne i emocjonalne jest integralną częścią edukacji i rozwoju człowieka.

Odpowiedzialność AI

1.       Sprawiedliwość
2.       Niezawodność i bezpieczeństwo
3.       Prywatność i zabezpieczenia
4.       Brak wykluczeń (jest dla wszystkich)
5.       Przejrzystość
6.       Odpowiedzialność

Literatura:

https://www.youtube.com/watch?v=ljLjvDd40

AI

https://innpoland.pl/129579,ofiar-szuka-wsrod-najslabszych-zobacz-kto-wpadl-w-pulapke-krakowskiej-fotografki

https://panoptykon.org/rodo-ochrona-wizerunku

https://cyfrowa-wyprawka.org/lekcja/wizerunek-jak-publikowac-legalnie

https://legalnakultura.pl/pl/strefa-edukacji/strefa-dla-uczniow/warto-wiedziec/dozwolony-uzytek

https://zaiks.org.pl/142,87,dozwolony_uzytek_utworow.html

https://edukacjamedialna.edu.pl/lekcje/dozwolony-uzytek-edukacyjny/

https://creativecommons.pl/poznaj-licencje-creative-commons/

https://creativecommons.pl/faq/

https://www.youtube.com/watch?v=As6UVyOS8AY

https://wiki.creativecommons.org/wiki/Best_practices_for_attribution

https://prakreacja.pl/creative-commons/

https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/b-przewodnik-b-po-prawie-autorskim

https://lookreatywni.pl/baza-wiedzy/ochrona-wizerunku/

https://www.youtube.com/watch?v=9t4FS-uDUU8&t=3s - AI w pracy nauczyciela

https://portal.vision.cognitive.azure.com/gallery/featured - obrazy 

Narzędzia aplikacji Teams

CASEL

SEL (informacja)

Emoji

Flip

Dobrze płatana praca 

Bing

A to ciekawe

Otaczający Cię Świat  - zainstaluj aplikację Seeingai AI i zobacz co potrafi sztuczna inteligencja.

Najważniejsze - należy zapewnić bezpieczeństwo i ochronę wszystkich danych zbieranych, zachowywanych i używanych w systemach sztucznej inteligencji, celem ochrony prywatności i bezpieczeństwa ucznia. 

*Wiele informacji zostało zaczerpniętych z platformy szkoleniowej Microsoft oraz  wykorzystywano Microsoft  Copilot do generowania niektórych tekstów i zdjęcia.

ChatGPT - https://chatgpt.com/

Copilot – https://copilot.microsoft.com

Perplexity - https://www.perplexity.ai/

Gemini - https://gemini.google.com/app

Claude - https://claude.ai/onboarding

Anthropic - https://www.anthropic.com/ 

PODSTAWA

BIOS - UEFI - ZBIÓR PROGRAMÓW...

ROM - pamięć tylko do odczytu. Zachowuje swoją zawartość po wyłączeniu komputera.

Dysk HDD- talerze i głowice do 20 TB

Dysk SSD - pamięć półprzewodnikowa typu flash 

Macierz dyskowa - kilka dysków fizycznych połączonych w jeden dysk logiczny.

Partycja i formatowanie.

1981 r. - MS DOS

Nazwa i rozszerzenie pliku - exe, com, bat, xls, ods, cdr, svg, zip, docx, sys, itd.

Serwer - komputer udostepniający  zasoby (program, komputer).

LAN - najczęściej w jednym budynku

WLAN - bezprzewodowa.

WAN - rozległa.

MAN - miejska.

Router - przesyłanie danych pomiędzy sieciami.

Oktet - osiem bitów

Klaster -  to najmniejsza jednostka alokacji pamięci na dysku twardym. Jest to grupa sektorów, które system operacyjny traktuje jako jedną jednostkę do przechowywania plików. Kiedy plik jest zapisywany na dysku, jest on dzielony na fragmenty, które są przechowywane w klastrach. Wielkość klastra może się różnić w zależności od systemu plików i konfiguracji dysku.

Internet - rozległa sieć łącząca  rożne sieci z całego świata.




M. Urbaczewski, Undecylion. 2025






Popularne posty z tego bloga

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

PYTHON

  Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm.  języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java) języki niskiego poziomu (wewnętrzne). Python jest językiem interpretowanym , co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter. Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreter ze. Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu  https://codewith.mu/ Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku. Kilka informacji ogólnych: Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku: 1.Ważne są wcięcia - bloki kodu; 2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach. Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody...

Roboty w edukacji

Zdjęcie własne. Robotyczna mucha . 2024 Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia Na początek film z robotem (źródło:  https://www.youtube.com/watch?v=4I--IL-XMRU&t=163s) "Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.  Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny. Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem. Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze. Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023. Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy.  Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

SZCZĘŚCIE W SZKOLE

Autor: M. Urbaczewski.  Szkoła.  2024. CC BY-NC-SA 4.0 Szczęście w Szkole Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.  Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej. Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole . 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 Uczeń o szczęściu w szkole (2) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (3) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (4) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (5) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (6) . 2024 U czennica o szczęściu w szkole (7) . 2024 Uczeń o szczęściu w szkole (8) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (9) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole . 2024 (10) Uczennica o szczęściu w szkole (11) . 2024 Życie warte jest rozmowy - s...

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakimś) systemie operacyjnym np.: Windows, Android, MacOs itd. Ten problem nie dotyczy nas, dopóki nie doświadczymy cyberzagrożenia samemu. Słyszy się tu i ówdzie o różnego rodzaju zdarzeniach, ale dopóki sami nie doświadczymy braku zachowania zasad bezpiecznego użytkowania urządz...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...