Przejdź do głównej zawartości

PEDAGOGIKA KORCZAKOWSKA

    

KODEKS

1.     Posiedzenie

„Posiedzenie winno być rzeczowe, uwagi dzieci wysłuchane uważnie i uczciwie, - żadnego fałszu lub nacisku, decyzja odroczona do chwili, gdy wychowawca wypracuje plan działania” [1]

2.     Gazeta

Czym jest wydawanie gazety dla wychowawcy, o tym J. Korczak pisze:
„gazeta jest żywą kroniką jego pracy, wysiłków, błędów, trudności, które zwalczał. – gazeta jest legitymacją jego zdolności, świadectwem działania, obroną wobec możliwych zarzutów. Gazeta jest naukowym dokumentem nieocenionej wartości.”[2]

3.     Sąd koleżeński

Dziecko ma prawo do poważnego traktowania jego spraw. Zdaniem Korczaka to wiedza i umiejętność rozpatrywania i stosowania praw dziecka.

4.     Kodeks sądu koleżeńskiego

„Jeżeli ktoś zrobi coś złego najlepiej mu przebaczyć.
Jeżeli zrobił coś złego, bo nie wiedział, to już wie teraz.
Jeżeli zrobił coś złego nie umyślnie, będzie w przyszłości ostrożniejszy.
Jeżeli robi coś złego, bo mu się trudno przyzwyczaić, będzie się starał.
Jeżeli zrobił coś złego, bo go namówili, już nie będzie słuchał. Jeżeli ktoś zrobił coś złego, najlepiej mu przebaczyć, czekać, aż się poprawi.

Ale sąd musi bronić cichych, by im nie dokuczali silni, sąd musi bronić sumiennych i pracowitych, by im nie przeszkadzali niedbalcy i leniuchy, sąd musi dbać, by był porządek; bo nieład najbardziej krzywdzi dobrych, cichych i sumiennych ludzi”. [3]

5.     Sędziowie

Sędziów się losuje z pośród tych którzy nie mieli przewinień w ostatnim tygodniu.
Sekretarzem sądu jest wychowawca. Wyroki zapisuje się do księgi i odczytuje przy wszystkich.

Niezadowoleni z wyroku mogą się odwoływać po miesiącu.

6.     Rada Sądowa

Rada Sadowa składa się z wychowawcy i dwóch sędziów, wybieranych przez głosowe tajne na przeciąg trzech miesięcy.

7.     Sekretarz

Sekretarz nie sądzi, tylko zbiera zeznania, odczytuje je podczas posiedzeń.

8.     Opieka sądu nad porządkiem

Sąd może przebaczyć, powiedzieć, że źle postępuje, lub prosić Radę, żeby pozwoliła parę razy lub kilka razy na miesiąc uchylić się od regulaminu.

9.     Opieka nad ludźmi

Sąd musi czuwać, żeby każdy miał, co mu potrzebne, żeby nie było nieszczęśliwych i zagniewanych.

10.   Opieka nad zdrowiem

Rada Sądowa postanawia, jak długo na tablicy sądowej ma wisieć ogłoszenie o nieszczęśliwym wypadku lub chorobie z powodu nieostrożności.

11.  Kodeks

§ 1. – Sąd oznajmia, że A., cofnął swoją skargę.

To znaczy, że ten, kto podał do sądu, sam przebacza.

§ 2. – Sąd uważa oskarżenie za bezsensowne.

§ 3. - Sąd nie wie, jak było naprawdę, więc zrzeka się sądzenia sprawy.

§ 4. – Sąd wyraża przekonanie, że nic podobnego już się nie powtórzy, więc nie sądzi sprawy.

§ 12. – Sąd przeprasza, że trudził wezwaniem do sądu.

§ 30. – Sąd uznaje, że A., nie mógł inaczej postąpić.

§ 54. – Sąd przebacza A., bo był to żart (głupi żart).

§ 65. – Sąd przebacza A., bo jest słaby.

§ 66. – Sąd przebacza A., bo postąpił tak dlatego, że mu dokuczano.

§ 71. – Sąd przebacza, bo A. żałuje, że tak postąpił.

§ 700. – Sąd uznaje, że A., bardzo źle postąpił. Wyrok ma być ogłoszony w gazecie., wywieszony na tablicy i zakomunikowany rodzinie A.

§ 200. – Sąd uznaje, że A. postąpił niesłusznie.

Trudno, stało się. Każdemu może się zdarzyć. Prosimy, żeby tego nie robić więcej.

§ 400. – Sąd uznaje, że A. bardzo źle postąpił.

Czterysta – duża wina.

Paragraf czterysta – to ostania próba, ostatnia chęć oszczędzania winnemu wstydu, ostatnie ostrzeżenia.

§ 1000. – Sąd wydala A. z zakładu.
Wyrok ogłasza się na tablicy. Każdemu wydalonemu przysługuje prawo po upływie trzech miesięcy ponownego zwrócenia się z prośbą o przyjęcie.

 O Korczaku



[1] J. Korczak, Jak kochać dziecko, Spółdzielnia Wydawnicza Książka, Warszawa 1948, str. 156

[2] Tamże, str. 157

[3] Tamże, str. 158

Popularne posty z tego bloga

AI Przygoda z informatyką

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

PYTHON

  Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm.  języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java) języki niskiego poziomu (wewnętrzne). Python jest językiem interpretowanym , co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter. Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreter ze. Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu  https://codewith.mu/ Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku. Kilka informacji ogólnych: Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku: 1.Ważne są wcięcia - bloki kodu; 2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach. Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody...

Roboty w edukacji

Zdjęcie własne. Robotyczna mucha . 2024 Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia Na początek film z robotem (źródło:  https://www.youtube.com/watch?v=4I--IL-XMRU&t=163s) "Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.  Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny. Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem. Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze. Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023. Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy.  Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

SZCZĘŚCIE W SZKOLE

Autor: M. Urbaczewski.  Szkoła.  2024. CC BY-NC-SA 4.0 Szczęście w Szkole Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.  Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej. Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole . 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 Uczeń o szczęściu w szkole (2) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (3) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (4) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (5) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (6) . 2024 U czennica o szczęściu w szkole (7) . 2024 Uczeń o szczęściu w szkole (8) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (9) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole . 2024 (10) Uczennica o szczęściu w szkole (11) . 2024 Życie warte jest rozmowy - s...

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakimś) systemie operacyjnym np.: Windows, Android, MacOs itd. Ten problem nie dotyczy nas, dopóki nie doświadczymy cyberzagrożenia samemu. Słyszy się tu i ówdzie o różnego rodzaju zdarzeniach, ale dopóki sami nie doświadczymy braku zachowania zasad bezpiecznego użytkowania urządz...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...