GYMKHANA (Innowacja)
![]() |
Autor: M. Urbaczewski, Hoverboard, Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 |
Uczniowie poznają regulamin, wyciągną starą deskę, dokupią wózek i spróbują wykorzystać ten zestaw do rywalizacji i nauki. Spróbują zaprojektować w programie graficznym 3D elementy aerodynamiczne, wydrukują je i zaczną budować swój bolid. Będą przy tym uczyć się grafiki, projektowania, mechaniki i spędzą pożytecznie czas.
SPIS TREŚCI
USTALENIA OGÓLNE
Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA
1.1. GYMKHANA
1.2. HOVERBOARD – DESKOROLKA ELEKTRYCZNA
1.3. HOVERKART – NAKŁADKA NA DESKOROLKĘ ELEKTRYCZNĄ
1.4. POJĘCIA
Rozdział 2. ORGANIZACJA ZAWODÓW
2.1. ZAWODNICY
2.2. OSOBY OFICJALNE
2.2.1. Zespół Sędziów Sportowych
2.2.2. Dyrektor Zawodów
2.2.3. Sędziowie
3. DOKUMENTACJA OFICJALNA
4. PODZIAŁ POJAZDÓW NA KLASY
5. ZGŁOSZENIA I WPISOWE
5.1. ZGŁOSZENIA
5.2. WPISOWE
5.3. ODBIÓR ADMINISTRACYJNY
6. WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA ZAWODNIKA
7. TRASA
7.1. KONSTRUKCJA TRASY
7.2. NADZÓR NAD TRASĄ
8. PRZEBIEG ZAWODÓW
8.1. PUNKTACJA
9. KLASYFIKACJA
9.1. RODZAJE KLASYFIKACJI
9.2. UZYSKANIE TYTUŁU
10. NAGRODY
11. OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ZAWODÓW
11.1. OCHRONA ŚRODOWISKA
11.2. BEZPIECZEŃSTWO WIDZÓW
11. 3. UBEZPIECZENIE
12. PROTESTY
13. PRZEPISY KOŃCOWE
13.1. ZNAJOMOŚĆ REGULAMINU
14. ZAŁĄCZNIK NR 1
14.1. OGÓLNE DEFINICJE I PRZEPISY OGÓLNE
14.1.1. Działanie hoverboarda
14.1.2. Działanie hoverkarta
14.2. BUDOWA POJAZDU
14.2.1. Budowa Deskorolki Elektrycznej (Hoverboard)
14.2.2. Dane Techniczne
14.3. OPIS TECHNICZNY NAKŁADKI (HOVERKART)
14.4. ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
14.5. ROZMIESZCZENIE REKLAMY ORGANIZATORA
14.6. PRZEPISY KOŃCOWE
15. SPIS RYSUNKÓW
16. ODWOŁANIA
USTALENIA OGÓLNE
Regulamin wprowadza organizację Zawodów sportowych przy użyciu deskorolki elektrycznej i nakładki do niej. Opracowany regulamin stanowi podstawę do zorganizowania zawodów dla dzieci szkoły podstawowej jak i młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Zasady regulaminu są oparte o przepisy obowiązujące w sporcie. Na pozór proste w organizacji zawody wymagają od uczestników bardzo dużego zaangażowania, wiedzy technicznej i sprawności fizycznej.
USTALENIA OGÓLNE
Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA
1.1. GYMKHANA
1.2. HOVERBOARD – DESKOROLKA ELEKTRYCZNA
1.3. HOVERKART – NAKŁADKA NA DESKOROLKĘ ELEKTRYCZNĄ
1.4. POJĘCIA
Rozdział 2. ORGANIZACJA ZAWODÓW
2.1. ZAWODNICY
2.2. OSOBY OFICJALNE
2.2.1. Zespół Sędziów Sportowych
2.2.2. Dyrektor Zawodów
2.2.3. Sędziowie
3. DOKUMENTACJA OFICJALNA
4. PODZIAŁ POJAZDÓW NA KLASY
5. ZGŁOSZENIA I WPISOWE
5.1. ZGŁOSZENIA
5.2. WPISOWE
5.3. ODBIÓR ADMINISTRACYJNY
6. WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA ZAWODNIKA
7. TRASA
7.1. KONSTRUKCJA TRASY
7.2. NADZÓR NAD TRASĄ
8. PRZEBIEG ZAWODÓW
8.1. PUNKTACJA
9. KLASYFIKACJA
9.1. RODZAJE KLASYFIKACJI
9.2. UZYSKANIE TYTUŁU
10. NAGRODY
11. OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ZAWODÓW
11.1. OCHRONA ŚRODOWISKA
11.2. BEZPIECZEŃSTWO WIDZÓW
11. 3. UBEZPIECZENIE
12. PROTESTY
13. PRZEPISY KOŃCOWE
13.1. ZNAJOMOŚĆ REGULAMINU
14. ZAŁĄCZNIK NR 1
14.1. OGÓLNE DEFINICJE I PRZEPISY OGÓLNE
14.1.1. Działanie hoverboarda
14.1.2. Działanie hoverkarta
14.2. BUDOWA POJAZDU
14.2.1. Budowa Deskorolki Elektrycznej (Hoverboard)
14.2.2. Dane Techniczne
14.3. OPIS TECHNICZNY NAKŁADKI (HOVERKART)
14.4. ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
14.5. ROZMIESZCZENIE REKLAMY ORGANIZATORA
14.6. PRZEPISY KOŃCOWE
15. SPIS RYSUNKÓW
16. ODWOŁANIA
USTALENIA OGÓLNE
Regulamin wprowadza organizację Zawodów sportowych przy użyciu deskorolki elektrycznej i nakładki do niej. Opracowany regulamin stanowi podstawę do zorganizowania zawodów dla dzieci szkoły podstawowej jak i młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Zasady regulaminu są oparte o przepisy obowiązujące w sporcie. Na pozór proste w organizacji zawody wymagają od uczestników bardzo dużego zaangażowania, wiedzy technicznej i sprawności fizycznej.
Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA
1.1. GYMKHANA
Gymkhana (w rozumieniu Slalom) Konkurencja rozgrywana na zamkniętym torze, gdzie w danej chwili tylko jeden pojazd pokonuje trasę pomiędzy ustawionym wygrodzeniem, a czynnikami decydującymi o wyniku są umiejętności oraz osiągnięty czas zawodnika.
Gymkhana – (czyt. „dżymkana”), głównie konkurencja samochodowa, wyścig konny, kolarski lub motocyklowy ze sztucznymi przeszkodami, mający na celu wykazać zręczność i odwagę zawodników oraz walory danego pojazdu (samochodu, motocykla lub roweru). W Polsce od kilku lat obecna jest i zdobywa coraz większą popularność Gymkhana motocyklowa. W przypadku samochodów Gymkhana jest głównie konkurencją czysto kaskaderską podzieloną na trzy klasy główne: seryjne, modyfikowane, sportowe. Gymkhana zyskała sławę dzięki amerykańskiemu kierowcy rajdowemu i kaskaderowi Kenowi Blockowi oraz grze wydawanej na komputery i konsole Dirt 3. (1)
Regulamin ten wprowadza nowe pojęcie Gymkhany jako konkurencji na elektrycznej desce nazywanej - hoverboard z dołączoną do niej nakładką nazywaną - hoverkart. Poprzez taką konfigurację tych dwóch urządzeń zmienia się pozycja ciała z pionowej na poziomą, a dokładniej siedzącą.
1.2. HOVERBOARD – DESKOROLKA ELEKTRYCZNA
Hoverboard to deskorolka, na której stoi się przodem do kierunku jazdy i którą steruje się ruchami ciała, a właściwie stopami. Posiada elektroniczny system stabilizacyjny.
Według definicji to:
Urządzenie transportu osobistego (UTO) – urządzenie konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się pieszych, napędzane siłą mięśni lub za pomocą silnika elektrycznego, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m.
Do tej grupy zaliczyć możemy m.in. hulajnogi i monocykle napędzane siłą mięśni lub elektryczne, deskorolki, deskorolki elektryczne, wrotki, łyżworolki, segwaye. (2)
lub inna definicja:
Deskorolka elektryczna (hoverboard, jeździk) – dwuśladowy, dwukołowy, jednoosobowy pojazd elektryczny, zasilany z wbudowanych akumulatorów, kontrolowany przez komputer pokładowy, który jest odpowiedzialny za utrzymanie równowagi. Pojazd może rozwijać prędkość do 20 km/h (3)
1.3. HOVERKART – NAKŁADKA NA DESKOROLKĘ ELEKTRYCZNĄ
Poprzez nakładkę Hoverkart rozszerza się zastosowanie deskorolki elektrycznej.
Hoverkart zazwyczaj jest to gruba, stalowa konstrukcja posiadająca ergonomiczne plastikowe siedzisko, odporne na uszkodzenia, rączki (dźwignie) sterujące pojazdem, nóżki wyposażone w antypoślizgowe gumowe nakładki, bardzo często posiada regulowaną długość dzięki czemu nadaje się dla osób o wysokim wzroście (190cm).
1.4. POJĘCIA
Zawody to impreza sportowa, podczas której zawodnicy rywalizują o zwycięstwo. (4)
Zawody to inaczej slalom, czyli konkurs na zręczność jazdy z pomiarem prędkości przejazdu trasy.
Zawodnik
Zawodnik to osoba startująca w zawodach sportowych. (5)
Osoba fizyczna lub prawna dopuszczona do jakichkolwiek konkurencji.
Kierowca
Kierowca to osoba kierująca pojazdem w jakichkolwiek zawodach.
Organizator zawodów
Klub, automobilklub lub inna wykwalifikowana sportowo grupa.
Trasa
Trasa przejazdu wyznaczona do pokonania przez zawodników.
Pojazd
Z Ustawy „Art. 2 pkt 31 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym definiuje pojazd jako środek transportu przeznaczony do poruszania się po drodze oraz maszynę lub urządzenie do tego przystosowane” (6)
Na potrzeby tej pracy „pojazdem” nazywana będzie elektryczna deskorolka (hoverboard) z nakładką (hoverkart).
Briefing
Jest to obowiązkowe zebranie informacyjne zorganizowane podczas zawodów przez Dyrektora Zawodów dla wszystkich Zawodników zgłoszonych do zawodów.
Mistrzostwa
Mistrzostwa, mogą składać się z cyklu Zawodów lub pojedynczych Zawodów.
Cykl zawodów to w przypadku tych zawodów, pięć pojedynczych zawodów w sezonie.
Mistrzostwo
Mistrzostwo rozumiane jako pierwsze miejsce w klasyfikacji w danej dyscyplinie sportowej. (7)
Promotor
Promotor jako inicjator i opiekun przedsięwzięcia. (8)
Rozdział 2. ORGANIZACJA ZAWODÓW
Organizatorem poszczególnych rund mogą być dowolne podmioty.
Organizator cyklu zawodów jest odpowiedzialny za ich przeprowadzenie zgodnie
z przepisami niniejszego regulaminu.
Organizator cyklu zawodów zobowiązany jest do umieszczenia na swojej stronie internetowej informacji o zawodach, zamieszcza regulamin, formularz zgłoszenia do zawodów.
Zawody GYMKHANA są własnością (adres Promotora).
Nadzór nad przebiegiem cyklu zawodów sprawuje (wpisać kto).
Cykl zawodów rozgrywany jest o następujące przepisy
· Ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie,
· Program Rozwoju Sportu do roku 2020 Ministerstwo Sportu i Turystyki,
· Inne przepisy (podać jakie w Regulaminie Uzupełniającym lub w informacji o zawodach).
2.1. ZAWODNICY
Do udziału w zawodach dopuszczone są wszystkie osoby, które:
Ukończyły 15 lat,
Osoby małoletnie muszą posiadać zgodę rodziców lub opiekunów prawnych
na udział w zawodach. Zgodę wystawia się na cykl zawodów w sezonie.
Proponuje się, aby Osoba biorąca udział w zawodach przedstawiła zaświadczenie lekarskie
o braku przeciwwskazań do udziału w zawodach.
2.2. OSOBY OFICJALNE
2.2.1. Zespół Sędziów Sportowych (Zwany Dalej ZSS)
Skład ZSS:
· Przewodniczący (1 osoba)
· Członek (2 osoby)
- inni sędziowie, jeżeli jest taka potrzeba
Obowiązki ZSS:
Obowiązuje zasada ogólna, że członkowie ZSS w żaden sposób nie odpowiadają za organizację zawodów i w związku z tym nie mają żadnych obowiązków wykonawczych
z nimi związanych. Za pełnienie swoich obowiązków odpowiadają wyłącznie przed Organizatorem, z nominacji którego działają.
2.2.2. Dyrektor Zawodów
Dyrektor zawodów jest odpowiedzialny za przeprowadzenie zawodów zgodnie
z obowiązującym regulaminem i przepisami.
2.2.3. Sędziowie
W zawodach, podczas których muszą zostać wydane decyzje stwierdzające czy pojazd dotknął lub przejechał wyznaczoną linię lub jakiekolwiek inne fakty określone
w Regulaminie dla tych zawodów, jeden lub kilku sędziów, odpowiedzialnych za podejmowanie jednej lub kilku takich decyzji, zostanie (-ą), wyznaczonych przez organizatora.
Obowiązki ZSS:
Obowiązuje zasada ogólna, że członkowie ZSS w żaden sposób nie odpowiadają za organizację zawodów i w związku z tym nie mają żadnych obowiązków wykonawczych
z nimi związanych. Za pełnienie swoich obowiązków odpowiadają wyłącznie przed Organizatorem, z nominacji którego działają.
2.2.2. Dyrektor Zawodów
Dyrektor zawodów jest odpowiedzialny za przeprowadzenie zawodów zgodnie
z obowiązującym regulaminem i przepisami.
2.2.3. Sędziowie
W zawodach, podczas których muszą zostać wydane decyzje stwierdzające czy pojazd dotknął lub przejechał wyznaczoną linię lub jakiekolwiek inne fakty określone
w Regulaminie dla tych zawodów, jeden lub kilku sędziów, odpowiedzialnych za podejmowanie jednej lub kilku takich decyzji, zostanie (-ą), wyznaczonych przez organizatora.
3. DOKUMENTACJA OFICJALNA
1) Regulamin
2) Ubezpieczenie zawodów
3) Lista zgłoszeń
4) Lista startowa
5) Wyniki końcowe zawodów
4. PODZIAŁ NA KLASY
1) H1 pojazdy do 400 W
2) H2 pojazdy od 401W do 600 W
3) H3 pojazdy powyżej 601 W
Dopuszcza się utworzenie dodatkowej klasy.
5. ZGŁOSZENIA I WPISOWE
5.1. ZGŁOSZENIA
Termin zgłoszeń ogłasza organizator w dowolny skuteczny sposób, tj. poprzez stronę internetową organizatora. Organizator zobowiązany jest opublikować na stronie internetowej formularz zgłoszenia – do pobrania.
5.2. WPISOWE
Corocznie Organizator ustala maksymalną kwotę wpisowego i podaje do publicznej wiadomości poprzez stronę internetową lub w inny skuteczny sposób (np.: regulamin).
Środki finansowe z wpisowego w całości muszą być przeznaczone na organizację zawodów.
Wysokość wpisowego określa organizator. Zawody mogą byś sponsorowane, wówczas organizator może odstąpić od pobierania wpisowego.
Wpisowe może być zwrócone w sytuacji:
a/ odwołania zawodów,
b/ usprawiedliwionej nieobecności zawodnika (do decyzji Dyrektora Zawodów).
5.3. ODBIÓR ADMINISTRACYJNY
Weryfikacja dokumentów i wydanie karty Odbioru Administracyjnego (OA).
6. WYPOSAŻENIE BEZPIECZEŃSTWA ZAWODNIKA
W czasie treningu i slalomu kierujący pojazdem zobowiązany jest do:
a/ ma założony i zapięty kask ochronny (E),
b/ ma założone ochraniacze na rękach (łokcie) i nogach (kolana).
Sędzia lub inna osoba uprawniona i wyznaczona przez organizatora przeprowadzi (wizualną) kontrolę bezpieczeństwa pojazdów.
Pojazd niesprawny nie zostanie dopuszczony do zawodów.
7. TRASA
7.1. KONSTRUKCJA TRASY
Długość trasy od 1000 metrów do 2000 metrów.
Szerokość minimalna 2,0 metry - jeżeli zawody będą rozgrywane na ścieżce rowerowej (9) pod warunkiem, że z każdej strony ścieżki jest minimum 1 metr wolnej przestrzeni.
Szerokość na boisku typu Orlik lub innym utwardzonym obiekcie powinna wynosić minimum 4,0 metry. Odległość ta powinna zapewniać wykonanie slalomu
i stwarzać bezpieczne warunki zarówno dla zawodników jak i publiczności.
Nawierzchnia: utwardzona lub szutrowa (luźny materiał).
Linia mety musi być odcinkiem prostym, co najmniej powinna mieć 5 metrów od zmiany ostatniego kierunku jazdy.
Trasa powinna zawierać:
Bramki, powinny być rozmieszczone w dowolnych odstępach i przedziałach od minimum 5 metrów do 40 metrów. Bramki muszą mieć szerokość od 1,5 metra do 2,0 metrów.
Na 1000 metrów trasy powinno być minimum 20 bramek.
Bramki (pachołki) muszą być wykonane z elastycznego PCV lub z gumy o wysokości minimum 30 cm.
Kolorystyka pachołów
a/ po lewej stronie pojazdu powinny być pachołki o zimnych kolorach tj. zielony, niebieski, biały.
b/ po prawej stronie pojazdu powinny być pachołki o ciepłych kolorach tj. czerwony, pomarańczowy, żółty.
Pojazdy mogą startować w odstępie 30 sekund po sobie, jeżeli start i meta nie są
w tym samym miejscu.
Pachołek u podstawy powinien być obrysowany (kredą)
7.2. NADZÓR NAD TRASĄ
Trasa musi być sprawdzona i odebrana przed zawodami przez ZSS.
Wszyscy sędziowie obsługujący zawody muszą posiadać identyfikatory oraz kamizelki ostrzegawcze koloru żółtego. Na kamizelce powinien (zaleca się) być umieszczony napis SĘDZIA. Wielkość napisu minimum 10 cm.
Punkty obserwacyjne (PO) powinny być co 250 metrów. Na PO powinna być jedna gaśnica typu:
· gaśnica GH-1 lub GH2 (na bazie halonu),
· gaśnica UGS-2x (na bazie dwutlenku węgla),
· gaśnica GM-3 lub GM-6 (mgłowa).
Nie wolno gasić urządzeń pod napięciem gaśnicą płynową lub pianową.
8. PRZEBIEG ZAWODÓW
a) Trening wolny (zapoznanie z trasą)
b) Slalom 1 (przejazd sprawnościowo czasowy)
c) Slalom 2 (przejazd sprawnościowo czasowy)
d) Slalom 3 (przejazd sprawnościowo czasowy)
Ad a) Każdy zawodnik powinien mieć możliwość zapoznania się z trasą poprzez jednokrotny przejazd trasy lub przejście pieszo. O wyborze sposobu zdecyduje ZSS lub Dyrektor Zawodów.
Start odbywa się z pozycji zatrzymanej. Pojazdy powinny startować co 30 sekund.
Zawodnicy oczekujący na polach przedstartowych powinni posiadać kompletne, założone ubranie.
Organizator na Briefingu szczegółowo omówi metodę startu i przebieg trasy.
Pomiar czasu powinien być dokonywany z dokładnością do 1/100 sekundy według metody zatwierdzonej przez organizatora.
8.1. PUNKTACJA
ZASADY ZDOBYWANIA PUNKTÓW
Runda odbywa się poprzez trzykrotne przejechanie wyznaczonej trasy danej rundy z pomiarem czasu. Wynikiem końcowym będzie suma dwóch najlepszych czasów z danej rundy.
Jeżeli w wyniku siły wyższej /losowej wykonane zostaną tylko dwa przejazdy, to najlepszy czas zapisany zostanie jako wynik końcowy.
Do punktacji wlicza się uzyskane punkty karne.
FALSTART I INNE KARY
Falstart jest w sytuacji przekroczenia wyznaczonej linii start przed sygnałem startu. Start można powtórzyć (po falstarcie) tylko raz.
W przypadku przesunięcia/przewrócenia poza obrys pachołka dolicza się do uzyskanego czasu przez zawodnika 2 sekundy.
INNE WYKROCZENIA
W przypadku innych wykroczeń do uzyskanego czasu przez zawodnika dolicza się 10 sekund.
W przypadku korzystania z pomocy osób trzecich podczas slalomu jest dyskwalifikacja z danego przejazdu.
9. KLASYFIKACJA
9.1. RODZAJE KLASYFIKACJI
Mogą być prowadzone trzy klasyfikacje:
1/ indywidualna,
2/ generalna,
3/ klubowa (klubowa rozumiana jako szkolna/regionalna/miasta/okręgu, itp.)
9.2. UZYSKANIE TYTUŁU
Uzyskanie tytułu Mistrza i Wicemistrzów (2)
Zawodnik zostanie sklasyfikowany w sezonie, jeżeli ukończył minimum trzy rundy (z pięciu) i zdobył minimum 3 punkty.
Tytuły w klasyfikacji klubowej: Mistrz, Wicemistrz, II Wicemistrz.
Kluby otrzymują tytuły za największą liczbę punktów zdobytych (we wszystkich rundach) w klasyfikacji rocznej.
Uzyskanie tytułu Mistrza i Wicemistrzów (2)
Zawodnik zostanie sklasyfikowany w sezonie, jeżeli ukończył minimum trzy rundy (z pięciu) i zdobył minimum 3 punkty.
Tytuły w klasyfikacji klubowej: Mistrz, Wicemistrz, II Wicemistrz.
Kluby otrzymują tytuły za największą liczbę punktów zdobytych (we wszystkich rundach) w klasyfikacji rocznej.
10. NAGRODY
Organizator jest fundatorem pucharów (w dowolnej formie) w klasyfikacjach końcowych rundy.
Zawodnicy otrzymują puchary za 1,2,3 miejsce.
Organizator może ustanowić inne nagrody w dowolnej postaci o tym zawodnicy muszą zostać skutecznie poinformowani przed zawodami.
ROZDANIE NAGRÓD
Zawodnik jest zobowiązany do osobistego odbioru nagrody. Jeżeli tego nie zrobi nagroda przechodzi na własność organizatora.
11. OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW ZAWODÓW
Zabrania się wszystkim uczestnikom zawodów przebywania w miejscu organizacji zawodów pod wpływem alkoholu czy też innych środków odurzających.
Każdy uczestnik zawodów zobowiązany jest podporządkowaniu się wszystkim poleceniom wydawanym przez organizatora zawodów.
Każdy uczestnik zobowiązany jest do właściwego społecznie zachowania oraz zachowania szczególnych warunków bezpieczeństwa.
11.1. OCHRONA ŚRODOWISKA
Zawodnik odpowiedzialny jest za przestrzeganie przepisów ochrony środowiska przez siebie, zatrudniony personel i osoby towarzyszące podczas zawodów. Po likwidacji stanowiska serwisowego odpowiedzialny jest za pozostawienie terenu w stanie nienaruszonym ekologicznie. (Art. 86 Konstytucji RP „Każdy jest obowiązany do dbałości o stan środowiska i ponosi odpowiedzialność za spowodowane przez siebie jego pogorszenie…”).
Organizator zobowiązany jest zapewnić odpowiednią ilość pojemników na odpady (zaleca się segregację) i sanitariatów dla uczestników i kibiców.
11.2. BEZPIECZEŃSTWO WIDZÓW
Publiczność zgromadzona na zawodach musi podporządkować się ogólnie przyjętym zasadom bezpieczeństwa, jeżeli są wyznaczone strefy dla publiczności, nie wolno ich przekraczać. Wskazane jest przygotowanie i wywieszenie do publicznej wiadomości regulaminu dla publiczności.
11. 3. UBEZPIECZENIE
Każdy uczestnik zawodów bierze w nich udział na własną odpowiedzialność.
Organizator nie ponosi żadnej odpowiedzialności za straty wynikłe w czasie zawodów i po nich, a mogącymi mieć związek z zawodami.
Organizator każdej rundy ma obowiązek posiadać wykupione ubezpieczenie Odpowiedzialności Cywilnej (OC) i Następstw Nieszczęśliwych Wypadków (NNW).
Uczestnik [w rozumieniu rodzic, opiekun prawny wyrażający zgodę dla małoletniego ucznia] zawodów podpisując kartę zgłoszenia zrzeka się wszelkich roszczeń
o odszkodowanie na skutek zaistniałych podczas zawodów nieszczęśliwych zdarzeń lub wypadków.
Zrzeczenie to dotyczy Organizatora oraz wszystkich innych osób związanych
z zawodami.
12. PROTESTY
PROCEDURA SKŁADANIA PROTESTU
Protesty na wyniki lub inne zdarzenia można składać w czasie maksymalnie 10 minut po zdarzeniu, wywieszeniu wyników, komunikacie, itp.
Protesty rozpatruje ZSS. Od decyzji ZSS nie ma odwołania.
13. PRZEPISY KOŃCOWE
Może być utworzony Regulamin Uzupełniający. Precyzujący, normujący, wprowadzający zmiany lub jakieś szczegóły.
Z regulaminem zawodnicy muszą być zapoznani co najmniej na 30 dni przed
terminem zawodów.
Z chwilą otwarcia listy zgłoszeń do czasu jej zamknięcia nie można zmieniać zapisów, ustaleń regulaminowych ani wprowadzać żadnych komunikatów.
Zawody mogą zostać odwołane z przyczyn losowych lub pogodowych.
Organizator musi (skutecznie) poinformować wszystkich zgłoszonych zawodników
z chwilą podjęcia decyzji o odwołaniu zawodów.
Każdy Zawodnik/Sędzia/Organizator zobowiązany jest stosować zasady antydopingowe
i antyalkoholowe oraz przeciwdziałać zjawiskom dyskryminacji i korupcji w sporcie.
Organizatorzy imprezy są zobowiązani do zdecydowanego działania zwalczającego wznoszenie przez kibiców okrzyków o treści rasistowskiej, faszystowskiej, antysemickiej, nacjonalistycznej, satanistycznej, rażąco nieetycznej, pochwalającej terroryzm, nawołującej do waśni i nienawiści a także za eksponowanie napisów i znaków o tej treści.
13.1. ZNAJOMOŚĆ REGULAMINU
Każdy uczestnik zawodów wraz z podpisaniem zgłoszenia do zawodów, potwierdza znajomość regulaminu i zobowiązuje się przestrzegać go bez zastrzeżeń podobnie jak
i komunikatów wydawanych przez organizatora.
Organizator nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe w czasie trwania zawodów zarówno wobec uczestników, sprzętu jak i osób trzecich.
Promotor zawodów rezerwuje sobie prawo do zmian niniejszego regulaminu.
14. ZAŁĄCZNIK NR 1
REGULAMIN TECHNICZNY GYMKHANA HOVERBOARD
14.1. OGÓLNE DEFINICJE I PRZEPISY OGÓLNE
14.1.1. Działanie hoverboarda
Hoverboard - Po postawieniu stopy na desce, system łapie kąt nachylenia
i automatycznie się uruchamia. Dostosowuje prędkość, kierunek jazdy oraz spoczynek do kierunku pracy stóp. Urządzenie pracuje cicho, jest zwinne, nie wytwarza wibracji.
Pokonuje nierówności i wzniesienia do 15°.
W połączeniu z nakładką sterowanie odbywa się poprzez drążki sterownicze i balansowanie ciałem.
Modeli desek jest wiele i każda z nich się różni wielkością, zastosowaniem i coraz to nowszą technologią wykonania oraz sposobem działania.
14.1.2. Działanie hoverkarta
Hoverkart - Poprzez zastosowanie nakładki zmieniamy pozycję zawodnika ze stojącej na siedzącą. Nakładka jest ściśle złączona z deskorolką elektryczną i tworzy przestrzeń dla zawodnika. Stwarza bezpieczniejsze warunki poprzez pozycję siedzącą dla zawodnika. Dodatkowym atutem jest to, że pozwala trenować równowagę i koordynację ruchową.
A celem edukacyjnym będzie przygotowanie projektu obudowy aerodynamicznej do deski i jej rozbudowa. Poznanie budowy deski i sposobu jej działania.
14.2. BUDOWA POJAZDU
14.2.1. Budowa Deskorolki Elektrycznej (Hoverboard)
1) Ergonomiczna obudowa wykonana najczęściej z plastiku lub innego materiału.
2) Światła LED z przodu oraz z tyłu, poprawiające bezpieczeństwo użytkowania.
3) Koła z różnego materiału o średnicy od 6 cali do 11 cali.
4) Błotniki chronią przed wodą i kamykami.
5) Czasami posiada uchwyt do przenoszenia.
6) Funkcja Bluetooth.
7) Głośniki.
8) Waga deskorolki to 10 kg, ale bywają i cięższe w zależności od konstrukcji i marki.
14.2. BUDOWA POJAZDU
14.2.1. Budowa Deskorolki Elektrycznej (Hoverboard)
1) Ergonomiczna obudowa wykonana najczęściej z plastiku lub innego materiału.
2) Światła LED z przodu oraz z tyłu, poprawiające bezpieczeństwo użytkowania.
3) Koła z różnego materiału o średnicy od 6 cali do 11 cali.
4) Błotniki chronią przed wodą i kamykami.
5) Czasami posiada uchwyt do przenoszenia.
6) Funkcja Bluetooth.
7) Głośniki.
8) Waga deskorolki to 10 kg, ale bywają i cięższe w zależności od konstrukcji i marki.
14.2.2. Dane Techniczne
1)Dwa silniki elektryczne, które napędzają deskorolkę o mocy od 600 -1000 Wat.
2) Prędkość nawet do 20 km/h.
3) Dystans do pokonania max. 20 km.
4) Pokona nachylenie 15 - 30 stopni.
5) Ładowność w zależności od typu nawet 150 kg.
6) Akumulator (Bateria) - najczęściej 36v x 4.4 ah.
7) Ładowarka – znajduje się ona najczęściej w akumulatorze.
8) Czas ładowania baterii od 30 -160 minut.
9) Wymiary – standardowy 58,4 × 18,6 × 17,8 cm.
10) Elektroniczny system stabilizacyjny.
Zawodnik nie może dokonywać jakichkolwiek przeróbek w deskorolce (hoverboard).
14.3. OPIS TECHNICZNY NAKŁADKI (HOVERKART)
1) Rama nośna.
a) Rama – Hoverkarta posiada ramę jako swoiste podwozie. Zazwyczaj metalowa konstrukcja, która łączona jest z deskorolką za pomocą regulowanego mocowania i dodatkowo dwóch pasków.
b) Na końcu ramy jest element do trzymania stóp osoby siedzącej na siedzisku.
c) Na ramie zamocowane są drążki do sterowania pojazdem (lewy i prawy).
d) Rama nakładki posiada regulację wzdłużną. Służy ona do ustawienia odpowiedniej długości ramy w zależności od wzrostu użytkownika.
2) Siedzenie (siodełko).
Siedzenie – „Miejsce siedzące” oznacza dowolną przestrzeń, w której może siedzieć jedna osoba (…)[1]
3) Dźwignie sterujące. Materiał uchwytów pianka EVA lub inny antypoślizgowy.
4) Materiał konstrukcyjny ramy to najczęściej stal (aluminium i inne).
5) Jedno koło z przodu (dowolny materiał i wielkość).
6) Niektóre nakładki posiadają amortyzatory ze sprężynami, tłumią one drgania jednocześnie poprawiają komfort jazdy.
7) Waga ok. 4,5 kg.
8) Mocowanie do deskorolki, regulowane uchwyty i pasek mocujący.
9) Amortyzator dowolny.
14.4. ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA
Baterie na czas transportu oraz magazynowania wprowadzane w stan obniżonego napięcia. Formatowanie baterii wymaga podłączenia do ładowania na okres od 12 do 24 godzin. Ładowanie powinno odbywać się przy wyłączonej desce. Kolejne ładowania według zaleceń producenta. Po zmontowaniu zestawu hoverboard i hoverkart zajmij miejsce na siedzeniu wyłącznie, gdy jest wyłączone. Korzystanie z zestawu powoduje zwiększenie obciążenia urządzenia, co skutkuje zmniejszeniem parametrów: zasięg
i czas działania oraz prędkości.
14.5. ROZMIESZCZENIE REKLAMY ORGANIZATORA
Organizator określa każdorazowo miejsce umieszczenia reklamy na hoverboard
i hoverkart.
Reklama jest dobrowolna. Zawodnik może odmówić przyjęcia reklamy. Nie ponosi
z tego tytułu żadnej konsekwencji.
14.6. PRZEPISY KOŃCOWE
Dozwolone zmiany konstrukcyjne dla hoverkartu (nakładki):
Zawodnik może dokonywać przeróbek w nakładce, ale wtedy przed zawodami sędzia musi sprawdzić pod względem technicznym pojazd i dopuścić do zawodów.
Dozwolony jest swobodny dobór kółka.
Dozwolony jest swobodny dobór siedziska.
Dozwolona jest zmiana elementu do stawiania stóp.
Dozwolona jest dowolna konstrukcja ramy.
Wszystkie dozwolenia wprowadzone są po to, ażeby zawodnik mógł samodzielnie budować pojazd i osiągać jak najlepsze wyniki pod względem konstrukcyjnym jak
i sprawności fizycznej.
16. Źródło:
1. https://pl.wikipedia.org/wiki/Gymkhana. [Online]
2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Urządzenie_transportu_osobistego. [Online]
3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Deskorolka_elektryczna. [Online]
4. https://sjp.pwn.pl/slowniki/zawody.html . [Online]
5. https://sjp.pwn.pl/szukaj/zawodnik.html . [Online]
6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, art. 2 pkt 31 (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990).
7. https://sjp.pwn.pl/slowniki/mistrzostwa.html . [Online]
8. [Online] https://sjp.pwn.pl/slowniki/promotor.html.
9. § 47, Dz.U.2016.0.124 tj. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
10. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 678/2011 z dnia 14 lipca 2011 r. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 15.7.2011. 15 7 2011.
Regulamin ten chroniony jest Przedmiotem prawa autorskiego /Autorskimi prawami osobistymi.
2. https://pl.wikipedia.org/wiki/Urządzenie_transportu_osobistego. [Online]
3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Deskorolka_elektryczna. [Online]
4. https://sjp.pwn.pl/slowniki/zawody.html . [Online]
5. https://sjp.pwn.pl/szukaj/zawodnik.html . [Online]
6. Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym, art. 2 pkt 31 (Dz.U. z 2018 r. poz. 1990).
7. https://sjp.pwn.pl/slowniki/mistrzostwa.html . [Online]
8. [Online] https://sjp.pwn.pl/slowniki/promotor.html.
9. § 47, Dz.U.2016.0.124 tj. - Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie.
10. Rozporządzenie Komisji (UE) NR 678/2011 z dnia 14 lipca 2011 r. Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej 15.7.2011. 15 7 2011.
Regulamin ten chroniony jest Przedmiotem prawa autorskiego /Autorskimi prawami osobistymi.
[1] (10)