Autor: M. Urbaczewski. Szkoła. 2024. CC BY-NC-SA 4.0 |
Szczęście w Szkole
Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.
Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej.
![]() |
Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole. 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 |
![]() |
Uczeń o szczęściu w szkole (2). 2024 |
![]() |
Uczennica o szczęściu w szkole (3). 2024. |
![]() |
Uczeń o szczęściu w szkole (4). 2024. |
![]() |
Uczeń o szczęściu w szkole (5). 2024. |
![]() |
Uczeń o szczęściu w szkole (6). 2024 |
![]() |
Uczennica o szczęściu w szkole (7). 2024 |
![]() |
Uczeń o szczęściu w szkole (8). 2024 |
![]() |
Uczennica o szczęściu w szkole (9). 2024 |
![]() |
Uczennica o szczęściu w szkole. 2024 (10) |
![]() |
Uczennica o szczęściu w szkole (11). 2024 |
Czerwiec, czas na analizę całego roku szkolnego.
1.
Czym jest dla mnie wychowanie – czy jest
manipulacją sytuacjami wychowawczymi, czy „wspomaganiem dziecka w jego trudnej
pracy wzrostu” (Korczak)?
2.
Czy w moich działaniach jestem zwrócony „ku
dziecku” czy „ku sobie” i ku potrzebom instytucji?
3.
Czy umiem słuchać, co dzieci mówią, czy umiem z
nimi rozmawiać?
4.
Czy mówię „do” dzieci, czy „z” dziećmi?
5.
Czy umiem odczytywać mowę gestów, uśmiechów,
łez, czy rozumiem przesyłane do mnie przez dzieci komunikaty pozawerbalne?
6.
Czy w moich kontaktach z dziećmi umiem się
zdobyć na humor, na uśmiech?
7.
Czy poszukuję nowych lektur, czy uczestniczę w
szkoleniach – warsztatach podnoszących poziom moich umiejętności
interpersonalnych, umiejętności mediacji, rozwiązywania konfliktów,
umiejętności rozmawiania z dzieckiem i słuchania go?
8.
Co dla mnie jest ważne, mój perfekcjonizm w
utrzymywaniu porządku i czystości w placówce, czy wrażliwość, uczulenie na
emocje, aktualne dramaty dziecięce?
9.
Czy szukam sposobów i okazji do nawiązywania
szczerych, otwartych i bezpośrednich kontaktów z dzieckiem – człowiekiem?[1]
Te pytania według autorki są
sondujące poziom kultury dialogowej, poziom gotowości do współtworzenia relacji
dialogowych między wychowawcami a wychowankami. Tak w zupełności się z tym
zgadzam choć od siebie dodałbym jeszcze kilka zapytań. Zapytań, które
potwierdziłyby w odpowiedziach moje umiejętności nauczyciela wychowawcy.
Jednym z ważniejszych
problemów jest odpowiedzenie sobie na pytanie „czy oceny niedostateczne są
ocenami w pełni zasłużonymi przez ucznia?”
Czy aby nasz kontakt z uczniem
nie by powierzchowny dla utrzymania pewnej przyzwoitości nauczycielskiej a tak
naprawdę nie obchodziło nas powodzenie ucznia.
Jak w najbliższym roku
szkolnym udoskonalić nauczanie, żeby ocen niedostatecznych była jak najmniej.
Co zmienić w metodach, technikach jakie zastosować nowe technologie wspierające
naukę.
Jak rozpoznać potrzeby ucznia
z klas pierwszych a może coś się zmieniło u uczniów w klasach starszych, które
już znam. Pamiętać należy, że nasze postawy, zachowania zmieniają się w raz z
sytuacjami jakie spotykają nas w codziennym życiu. Wydarzenia w środowisku, w
którym wzrastamy zmieniają nasze spojrzenie na świat i zmieniają nasze
potrzeby.
[1] J.
Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, Olsztyn 2009, s.73-74
Wszystkie marzenia są ważne i warte czekania. Choć powinniśmy od dziś zacząć je spełniać. Dlaczego od dziś? Bo jest tylko dziś. Wczoraj minęło a jutro dopiero będzie. Będzie?
Szczęście jest wtedy tylko gdy je czujemy, dotykamy, smakujemy, (...).