Przejdź do głównej zawartości

SZCZĘŚCIE W SZKOLE


CLXV LO
Autor: M. Urbaczewski. Szkoła. 2024. CC BY-NC-SA 4.0

Szczęście w Szkole

Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania. 

Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej.

Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole. 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0


Uczeń o szczęściu w szkole (2). 2024

Uczennica o szczęściu w szkole (3). 2024. 


Uczeń o szczęściu w szkole (4). 2024. 
Uczeń o szczęściu w szkole (5). 2024. 
Uczeń o szczęściu w szkole (6). 2024



Uczennica o szczęściu w szkole (7). 2024



Uczeń o szczęściu w szkole (8). 2024

Uczennica o szczęściu w szkole (9). 2024

Uczennica o szczęściu w szkole. 2024 (10)
Uczennica o szczęściu w szkole (11). 2024

Czerwiec, czas na analizę całego roku szkolnego.

1.     Czym jest dla mnie wychowanie – czy jest manipulacją sytuacjami wychowawczymi, czy „wspomaganiem dziecka w jego trudnej pracy wzrostu” (Korczak)?

2.     Czy w moich działaniach jestem zwrócony „ku dziecku” czy „ku sobie” i ku potrzebom instytucji?

3.     Czy umiem słuchać, co dzieci mówią, czy umiem z nimi rozmawiać?

4.     Czy mówię „do” dzieci, czy „z” dziećmi?

5.     Czy umiem odczytywać mowę gestów, uśmiechów, łez, czy rozumiem przesyłane do mnie przez dzieci komunikaty pozawerbalne?

6.     Czy w moich kontaktach z dziećmi umiem się zdobyć na humor, na uśmiech?

7.     Czy poszukuję nowych lektur, czy uczestniczę w szkoleniach – warsztatach podnoszących poziom moich umiejętności interpersonalnych, umiejętności mediacji, rozwiązywania konfliktów, umiejętności rozmawiania z dzieckiem i słuchania go?

8.     Co dla mnie jest ważne, mój perfekcjonizm w utrzymywaniu porządku i czystości w placówce, czy wrażliwość, uczulenie na emocje, aktualne dramaty dziecięce?

9.     Czy szukam sposobów i okazji do nawiązywania szczerych, otwartych i bezpośrednich kontaktów z dzieckiem – człowiekiem?[1]

Te pytania według autorki są sondujące poziom kultury dialogowej, poziom gotowości do współtworzenia relacji dialogowych między wychowawcami a wychowankami. Tak w zupełności się z tym zgadzam choć od siebie dodałbym jeszcze kilka zapytań. Zapytań, które potwierdziłyby w odpowiedziach moje umiejętności nauczyciela wychowawcy.

Jednym z ważniejszych problemów jest odpowiedzenie sobie na pytanie „czy oceny niedostateczne są ocenami w pełni zasłużonymi przez ucznia?”

Czy aby nasz kontakt z uczniem nie by powierzchowny dla utrzymania pewnej przyzwoitości nauczycielskiej a tak naprawdę nie obchodziło nas powodzenie ucznia.

Jak w najbliższym roku szkolnym udoskonalić nauczanie, żeby ocen niedostatecznych była jak najmniej. Co zmienić w metodach, technikach jakie zastosować nowe technologie wspierające naukę.

Jak rozpoznać potrzeby ucznia z klas pierwszych a może coś się zmieniło u uczniów w klasach starszych, które już znam. Pamiętać należy, że nasze postawy, zachowania zmieniają się w raz z sytuacjami jakie spotykają nas w codziennym życiu. Wydarzenia w środowisku, w którym wzrastamy zmieniają nasze spojrzenie na świat i zmieniają nasze potrzeby.

 

[1] J. Bińczycka, Spotkanie z Korczakiem, Olsztyn 2009, s.73-74




Wszystkie marzenia są ważne i warte czekania. Choć powinniśmy od dziś zacząć je spełniać. Dlaczego od dziś? Bo jest tylko dziś. Wczoraj minęło a jutro dopiero będzie. Będzie? 

Szczęście jest wtedy tylko gdy je czujemy, dotykamy, smakujemy, (...).

Popularne posty z tego bloga

AI Przygoda z informatyką

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

PYTHON

  Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm.  języki wysokopoziomowy (np.: Python, C++, Java)  języki niskiego poziomu (asembler) Python jest językiem interpretowanym , co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter. Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreter ze. Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu  https://codewith.mu/ Inne: https://docs.python.org/3/, https://python.oeiizk.waw.pl/ Edytor PyCharm: 1.  PyCharm: Jedyne IDE Pythona, którego potrzebujesz   2. https://jetbrains.com/pycharm/ 3.  http://miroslawzelent.pl/kurs-c++/intro-instalacja-codeblocks/  (Polecam) Dopasuj środowisko do własnych potrzeb, stwórz projekt i do dzieła. Programowanie to: poszukiwanie informacji...

Roboty w edukacji

Zdjęcie : https://astorino.com.pl/ [dostęp:26.05.2025] Warto podejmować trud współpracy, posiadania coraz to większej i szerszej i nowszej i najnowszej wiedzy z zakresu robotyki [Kliknij] M. Urbaczewski. Edukacyjny robot Astorino Kawasaki, Firmy ASTOR , 2025, CC BY-NC-ND 4.0 M. Urbaczewski, Stanowisko dla robota Astorino , 2025, CC BY-NC-ND 4.0 M. Urbaczewski, AVEA CONTROL ROOM ASTOR, 2025 Zdjęcie własne. Robotyczna mucha . 2024 Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia Na początek film z robotem (źródło:  https://www.youtube.com/watch?v=4I--IL-XMRU&t=163s) "Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.  Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny. Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Zlot OSEhero 3-4 lipca 2025 w Warszawie  Urbaczewski M. Zlot OSEhero 2025,  Warszawa, CC BY-ND-NS 4.0 Urbaczewski M. Zlot OSEhero 2025, Otwarcie zlotu , Warszawa. CC BY-ND-ND 4.0  Urbaczewski M. Zlot OSEhero 2025, Warsztat Smart City . Warszawa. CC BY-ND-NC 4.0 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakim...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...

Organizacja edukacji technicznej

  M. U. Hoverboard . 2024 Organizacja zawodów objęta prawami autorskimi. "Moja Gymkhana" USTALENIA OGÓLNE Regulamin wprowadza nową organizację zawodów sportowych przy użyciu deskorolki elektrycznej i nakładki do niej. Opracowany regulamin stanowi podstawę do zorganizowania zawodów dla dzieci szkoły podstawowej jak i młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Zasady regulaminu są oparte o przepisy sportowe w sporcie samochodowym. Na pozór proste w organizacji zawody wymagają od uczestników bardzo dużego zaangażowania, wiedzy technicznej i sprawności fizycznej. Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA 1.1.GYMKHANA Gymkhana (w rozumieniu Slalom) Konkurencja rozgrywana na zamkniętym torze, gdzie w danej chwili tylko jeden pojazd pokonuje trasę pomiędzy ustawionym wygrodzeniem, a czynnikami decydującymi o wyniku są umiejętności oraz osiągnięty czas zawodnika. Gymkhana – (czyt. „dżymkana”), głównie konkurencja samochodowa, wyścig konny, kolarski lub motocyklowy ze sztucznymi przeszkodami,...