WebQuest
BEZPIECZEŃSTWO W SIECI
Autor Mirosław Urbaczewski
WebQuest przeznaczony jest dla uczniów klasy 7 szkoły
podstawowej, ale nie tylko, w klasach pierwszych liceum również należałoby zrealizować ten temat, i przypominać w różnej formie w kolejnych.
WPROWADZENIE
Przez najbliższy miesiąc czekają Was ciekawe zadania do
wykonania.
Każdy uczeń pracując w zespole będzie mógł wykazać się
umiejętnościami (ang. skills) zdobytymi na lekcjach informatyki.
Pracować będziecie w wirtualnym świecie, czyli posługując
się Internetem i znajomością obsługi programów komputerowych.
Zapraszam Was do wspólnej przygody w wirtualnym świecie.
Czekają na Was ciekawe zadania do wykonania, w których będziecie mogli
podzielić się swoimi umiejętnościami.
Projekt ten skupia się wokół zagadnienia bezpieczeństwa
w sieci. Razem będzie tworzyć grupę. Podzieleni na zespoły będzie
przygotowywać określone zadania.
Efektem Waszej pracy będzie plakat i stworzenie bloga skierowanego
do pozostałych uczniów naszej szkoły.
Pracę nad projektem wykonywać będziecie raz w tygodniu na
lekcji informatyki. Jeżeli zechcecie to pracę możecie wykonywać samodzielnie w
swoich zespołach poza zajęciami. Mam nadzieję, że wszyscy będą zaangażowani i
będziecie mogli liczyć na wsparcie podczas pracy.
Zatem do dzieła.
ZADANIE
Celem waszej pracy będzie przy pomocy opracowanego
plakatu i utworzonego blogu propagować zasady ochrony własnych danych osobowych
w sieci.
Wasza praca powinna przedstawić zasady bezpiecznego
korzystania z Internetu.
Powinna zaprezentować zagrożenia związane z korzystaniem
z Internetu.
W zakładce „Opis procesu” przedstawię szczegółowe zasady
pracy dla każdego zespołu.
Napisz jak wygląda korzystanie z Internetu w innych krajach: kultura korzystania z internetu, netykieta, styl życia.
OPIS
PROCESU
Zadania są już znane. Zespoły są wybrane. W tym miejscu
jeszcze kilka wyjaśnień.
Jeżeli będą problemy piszcie na adres mailowy.
Zadania dla wszystkich
Zadanie nr 1
Opiszcie w krótkiej notatce wykonanej w notatniku,
dlaczego warto a nawet trzeba chronić swoją prywatność w sieci?
Polecam lekturę:
Zadanie nr 2
Zadbaj o własne bezpieczeństwo w mediach
społecznościowych. Użyj zabezpieczeń prywatności.
Zdjęcie z portalu Niedyskretny profil, https://panoptykon.org/wiadomosc/niedyskretny-profil, [dostęp: 21.07.2024] |
Zadania
dla poszczególnych zespołów
SOCJOLODZY
Zadanie dla Was:
Przeprowadzenie w klasach 7 badania dotyczącego:
Pytanie: ilu uczniów ma profil na Facebooku i korzysta z
ustawień bezpieczeństwa?
Działanie:
1.
Przygotowanie ankiety (wybór odpowiedniej
formy papierowa lub cyfrowa).
2.
Uzgodnienie terminu przeprowadzenia ankiety.
3.
Uzgodnienie terminu z nauczycielami.
Przygotowanie prezentacji w PowerPoint z wynikami
badania przedstawionymi w formie wykresów.
GRAFICY
Zadanie: Stworzenie plakatu o tematyce ochrony danych
osobowych w sieci.
Możliwe programy do użycia: Paint, Paint 3D, Canva, GIMP,
Paint.NET, Power Point (zapisz
w formacie png).
w formacie png).
Wykorzystując zasoby z sieci należy zachować zasadę
informacji o autorze zdjęcia, obrazu, informacji itp.
BLOGERZY
Zadanie: podsumowanie pracy innych zespołów i prowadzenie
bloga przedstawiającego wyniki pracy grupy oraz podanie informacji o wszystkich
osobach zaangażowanych w proces tworzenia. Na publikację niezbędna będzie zgoda
rodziców/opiekunów.
Rola tego zespołu polegać będzie na zebraniu wyników
poszczególnych zespołów i ich opisanie
w sposób zrozumiały dla społeczności uczniów szkoły podstawowej.
w sposób zrozumiały dla społeczności uczniów szkoły podstawowej.
Bloga proponuję stworzyć w serwisie www.blogspot.com.
WYKAZ
ŹRÓDEŁ INFORMACJI
Poniżej umieszczone są linki z materiałami, które mogą
być wykorzystane w trakcie pracy.
Google i Facebook wie o nas prawie wszystko!
Bezpieczeństwo w Internecie
Filmy o bezpieczeństwie w sieci:
KRYTERIA
OCENY
Uczniowie
Wasza praca ma duże znaczenie, ponieważ może uchronić
przed niebezpieczeństwem w sieci. Wasza ocena zależy od poziomu wykonania powierzonych
Wam zadań oraz ciekawego zaprezentowania wyników.
A oto kryterium:
Ocena celująca – wzbogacenie
pracy o własny element twórczy.
Ocena bardzo dobra -
otrzymują uczniowie, którzy poprawnie wykonali zadanie obowiązkowe
przeznaczone dla wszystkich oraz zadania przeznaczone dla swojej grupy. Praca
została ukończona terminowo.
Ocena dobra -
otrzymują ją uczniowie, którzy wykonali wszystkie zadania, ale pojawiły się niedociągnięcia
techniczne oraz opóźnienie w zakończeniu pracy.
Ocena dostateczna itd.
P.S. Kryterium należy sprecyzować dokładnie i w oparciu o wymogi podstawy programowej.
PODSUMOWANIE
Uczniowie, mam nadzieję, że informacje,
które zdobyliście pracując nad powierzonymi Wam zadaniami zwiększyły Waszą
świadomość dotyczącą bezpieczeństwa w sieci. Jestem przekonany, że nie
zapomnicie, czego się nauczyliście i będziecie dbać o ochronę swoich danych
osobowych w Internecie.
Ponadto efekty Waszej pracy posłużą innym uczniom.
Przygotowane przez Was materiały trwale zapisały się w sieci. Mam nadzieję, że
w ten sposób zachęciliście uczniów do podobnych działań
z zakresu informatyki i bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie.
z zakresu informatyki i bezpiecznego poruszania się w wirtualnym świecie.
Spis treści
STRONA GŁÓWNA
WPROWADZENIE
ZADANIE
OPIS PROCESU
Zadania dla wszystkich
Zadania dla
poszczególnych zespołów
SOCJOLODZY
GRAFICY
BLOGERZY
WYKAZ ŹRÓDEŁ
INFORMACJI
KRYTERIA OCENY
PODSUMOWANIE
Ilustracje wykorzystane ze strony www.pixabay.com
Wzorzec WebQuestu – zasoby Internetu
Infografika: https://panoptykon.org/sites/default/files/infografiki/niedyskretny-profil.pdf
Przypisy
[i] Netykieta
(zbitka wyrazowa: net (ang. sieć) i etykieta) – zbiór zasad przyzwoitego
zachowania
w Internecie, swoista etykieta obowiązująca w sieci.
w Internecie, swoista etykieta obowiązująca w sieci.
[ii] Zasadniczo
prawa autorskie są „własnością” twórcy dzieła. Twórca na zawsze zachowuje swoje
autorskie prawa osobiste, które chronią jego osobiste więzy z utworem i które
chronią jego osobiste interesy. Taka ochrona w zakresie praw osobistych może
sprowadzać się np. do prawa do bycia ujawnionym jako autor utworu.
WebQuest „Czas i Astronomia"
zastosowanie: informatyka, fizyka, geografia