Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia
"Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy.
Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny.
Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem.
|
Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze.
|
Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023.Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy.
Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "służyć do myślenia z ich pomocą". Pierwszym Paperta obiektem był żółw, jako zwierzę cybernetyczne, sterowane przez komputer. Później żółw znalazł się na ekranie , sterowany poleceniami języka LOGO.
Co ma wspólnego Warszawski Teatr Rozmaitości z 1922 r. z robotami? ano ma .
A co ma wspólnego z robotami film Metropolis w reżyserii Fritza Langa.
Znacie roboty: C-3PO i R2-D2, T-800, T-X WALL-E
|
Obraz z Pixabay https://pixabay.com/images/id-4098432 |
Robot to urządzenie - które może automatycznie wykonywać pewne czynności. Jest wyposażony w czujniki współpracujące z modułem (procesorem, komputerem) sterującym jego działaniem i ten moduł może być programowany. Robotami często nazywa się urządzenia, w których pewne funkcje wykonywane są automatycznie./1
Robot - to urządzenie zastępujące człowieka przy wykonywaniu niektórych czynności./2
Robot - to urządzenie możliwe do zaprogramowania lub sterowania, które jest zdolne do poruszania się (wykonywania różnych ruchów w przestrzeni), a jego zadaniem jest ułatwianie człowiekowi pracy lub zastąpienie go w skomplikowanych, powtarzalnych lub monotonnych czynnościach. /3
Roboty otaczają nas w naszym codziennym życiu choć nie końca nas to obchodzi i nie zwracamy na nie uwagi.
Roboty w obecnych czasach nabierają zdolności uczenia się.
Robotyka to nauka interdyscyplinarna: matematyka, informatyka, nauki przyrodnicze, technika.
Grupy robotów:
- Robot jako autonomiczny pojazd - zamknięty w obudowie, z sensorami, migający światłami i wydający dźwięki.
- Zestaw do robotyki lub zestaw robota - budujemy robota z różnych elementów.
- Roboty na ekranie komputera - code.org.
Składając robota uczeń uczy się inżynierii i elektroniki. Robota można z czasem rozbudowywać np.; poprzez dodrukowanie elementów na drukarce 3D.Roboty mogą służyć integracji narzędzi technologicznych STEAM ( ang. Scince, Technology, Engineering, Art, Mathematics).
Poznając roboty nabywamy umiejętności inżynierskich, rozwijamy krytyczne myślenie, kreujemy nowe rozwiązania, bytujemy ze sztuczną inteligencją.
Minimum dla ucznia:
- Definiuje pojęcie robota
- Omawia budowę oraz wybrane parametry robotów (serwomotor, magnetometr, akcelerometr, diody, czujniki, wyświetlacz)
- Programuje roboty wykorzystując specjalistyczne narzędzia.
Zajęcia z robotamiZdjęcie własne. Ramię. Mirosław Urbaczewski. 2022 Tak zaczyna się kolejny dzień po napisaniu dla Was kilku słów o robotach. Temat jest bardzo ciekawy i myślę, że rozwojowy. Robotyka będzie wkraczać w nasz świat coraz bardziej. Będzie "żyła" obok nas i z nami codziennie. Zapraszam do WebQuestu (otwiera się w nowym oknie)
A tak przy okazji, czy pracowałeś już w Czat GPT czy Bing? jeżeli nie, poniżej zamieszczam linki do ww. programów sztucznej inteligencji AI i życzę samych sukcesów.
Czat GPT - (wymaga zalogowania się, na podstawowe potrzeby edukacyjne myślę, że wystarczy wersja 3,5 jest darmowa. Wersja Czat GPT - 4 jest płatna). https://liblink.pl/HefNDQUucE
Czat Bing (zalogowanie do usługi bing.com w przeglądarce
EDGE) https://liblink.pl/fgPogdqeNB (wersja darmowa).
Sztuczna inteligencja to odrębny temat, ale jakże ciekawy. Zachęcam do poszukiwania artykułów na ten temat i dyskusji z nauczycielami.
Galeria zdjęć - Omówione roboty na lekcji
Literatura/źródła - W cyfrowej szkole. Nr1 (15) 2023. OEiiZK. Przyszłość Laboratorium. Maciej M. Sysło
- https://sjp.pwn.pl/sjp/robot;2574336.html
- Podręcznik . Informatyka na czasie 3. Nowa Era. str. 183
- Strona edutech. expert - https://edutech.expert/
- https://www.youtube.com/shorts/nmHzvQr3kYE
- https://www.youtube.com/watch?v=AwcAOHJpW-E