Przejdź do głównej zawartości

Roboty w edukacji

Zdjęcie własne. Robotyczna mucha. 2024


Uczymy się nie dla szkoły lecz dla życia

Na początek film z robotem (źródło: https://www.youtube.com/watch?v=4I--IL-XMRU&t=163s)

"Dzień jak co dzień", chociaż nie, dziś świeci słońce i najprawdopodobniej, coś ciekawego się wydarzy. 
Podlałem moje roślinki, które mają oczyszczać powietrze. Codziennie spędzam przed komputerem kilka godzin przygotowując się do zajęć, więc mam nadzieję, że ich wpływ jest pozytywny.
Tak jak wiedza, którą codziennie zgłębiam. Informatyka tak szybko się zmienia, rozwija, ewaluuje w stronę ludzkich zachowań, ale o tym potem.
Na zdjęciu są trzy rośliny oczyszczające powietrze
Zdjęcie własne: Rośliny oczyszczające powietrze.

Robotyka to temat który zajmuje niedzielny poranek. Czytam artykuł w "W cyfrowej szkole" Oeiizk Nr 1 (15) 2023.
Roboty jak wszystko inne w informatyce, mają służyć uczniom w ich rozwoju kreatywności, umiejętności twórczego rozwiązywania problemów oraz ciągłym zdobywaniu wiedzy. 

Seymour Papert twierdził, że roboty mogą "służyć do myślenia z ich pomocą". Pierwszym Paperta  obiektem był żółw, jako zwierzę cybernetyczne, sterowane przez komputer. Później żółw znalazł się na ekranie , sterowany poleceniami języka LOGO. 
Co ma wspólnego Warszawski Teatr Rozmaitości z 1922 r. z robotami? ano ma . 
A co ma wspólnego z robotami film Metropolis w reżyserii Fritza Langa.
Znacie roboty: C-3PO i R2-D2, T-800, T-X WALL-E
zdjęcie z pixabay przedstawiające robota
Obraz z Pixabay https://pixabay.com/images/id-4098432

Robot to urządzenie - które może automatycznie wykonywać pewne czynności. Jest wyposażony w czujniki współpracujące z modułem (procesorem, komputerem) sterującym jego działaniem i ten moduł może być programowany. Robotami często nazywa się  urządzenia, w których pewne funkcje wykonywane są automatycznie./1
Robot - to urządzenie zastępujące człowieka przy wykonywaniu niektórych czynności./2
Robot - to urządzenie możliwe do zaprogramowania lub sterowania, które jest zdolne do poruszania się (wykonywania różnych ruchów w przestrzeni), a jego zadaniem jest ułatwianie człowiekowi pracy lub zastąpienie go w skomplikowanych, powtarzalnych lub monotonnych czynnościach. /3
Roboty otaczają nas w naszym codziennym życiu choć nie końca nas to obchodzi i nie zwracamy na nie uwagi.
Roboty w obecnych czasach nabierają zdolności uczenia się. 
Robotyka to nauka interdyscyplinarna: matematyka, informatyka, nauki przyrodnicze, technika.
Grupy robotów
  1. Robot jako autonomiczny pojazd - zamknięty w obudowie, z sensorami, migający światłami i wydający dźwięki.
  2. Zestaw do robotyki lub zestaw robota - budujemy robota z różnych elementów.
  3. Roboty na ekranie komputera - code.org.
Składając robota uczeń uczy się inżynierii i elektroniki. Robota można z czasem rozbudowywać np.; poprzez dodrukowanie elementów na drukarce 3D.
Roboty mogą służyć integracji narzędzi technologicznych STEAM ( ang. Scince, Technology, Engineering, Art, Mathematics).
Poznając roboty nabywamy umiejętności inżynierskich, rozwijamy krytyczne myślenie, kreujemy nowe rozwiązania, bytujemy ze sztuczną inteligencją.

Minimum dla ucznia:
  1. Definiuje pojęcie robota
  2. Omawia budowę oraz wybrane parametry robotów (serwomotor, magnetometr, akcelerometr, diody, czujniki, wyświetlacz)
  3. Programuje roboty wykorzystując specjalistyczne narzędzia.
Zajęcia z robotami
Zdjęcie własne. M. Urbaczewski, Ramię. 2022, Licencja: CC BY -NC-SA 4.0
Tak zaczyna się kolejny dzień po napisaniu dla Was kilku słów o robotach. Temat jest bardzo ciekawy i myślę, że rozwojowy. Robotyka będzie wkraczać w nasz świat coraz bardziej. Będzie "żyła" obok nas i z nami codziennie. 
Zapraszam do WebQuestu (otwiera się w nowym oknie)

A tak przy okazji, czy pracowałeś już w Czat GPT czy Bing? jeżeli nie, poniżej zamieszczam linki do ww. programów sztucznej inteligencji AI i życzę samych sukcesów.

Czat GPT - (wymaga zalogowania się, na podstawowe potrzeby edukacyjne myślę, że wystarczy wersja 3,5 jest darmowa. Wersja Czat GPT - 4 jest płatna). https://liblink.pl/HefNDQUucE

Czat Bing (zalogowanie do usługi bing.com w przeglądarce EDGE) https://liblink.pl/fgPogdqeNB (wersja darmowa).

Sztuczna inteligencja to odrębny temat, ale jakże ciekawy. Zachęcam do poszukiwania artykułów na ten temat i dyskusji z nauczycielami.

Galeria zdjęć - Omówione roboty na lekcji














Budujemy robota edukacyjnego




Autor: M. Urbaczewski, Budujemy robota, 2025, Licencja: CC BY-NC-SA 4.0
Literatura/źródła 
  1. W cyfrowej szkole. Nr1 (15) 2023. OEiiZK. Przyszłość Laboratorium. Maciej M. Sysło
  2. https://sjp.pwn.pl/sjp/robot;2574336.html 
  3. Podręcznik . Informatyka na czasie 3. Nowa Era. str. 183
  4. Strona edutech. expert - https://edutech.expert/ 
  5. https://www.youtube.com/shorts/nmHzvQr3kYE 
  6. https://www.youtube.com/watch?v=AwcAOHJpW-E
  7. https://www.microbit-micropython.readthedocs.io/pl/latest/indekx.html
  8. https://microbit-micropython.readthedocs.io/en/v2-docs/
  9. https://lab.open-roberta.org/   - dla robota EV3 i systemu EV3c4ev3
  10. https://www.robobloq.com/ - strona startowa
  11. https://wiki.robobloq.com
  12. https://www.robobloq.com/software/download
  13. https://feelin-code.robobloq.com/piano.html - muzyka dla robota
  14. https://www.robobloq.com/product/Q-scout  - Opis robota
  15. https://www.robobloq.com/support/qscout - koniecznie zapoznaj się z filmem

·         Środowisko LEGO MINDSTORMS 
Środowisko Mu z trybem BBC micro:bit



Popularne posty z tego bloga

AI Przygoda z informatyką

Akademia VR

  Informacja organizatora, Plakat, Letnia Akademia Wirtualnej Rzeczywistości , 2024 Ostatnie lata przyniosły dynamiczny rozwój technologii wirtualnej rzeczywistości (VR), która staje się coraz bardziej dostępna dla przeciętnego użytkownika. Firmy technologiczne inwestują ogromne środki w badania i rozwój technologii VR, co przyczynia się do ciągłego udoskonalania sprzętu i oprogramowania związanych z tą dziedziną. Rozwój tej technologii staje się coraz bardziej przystępny dla ucznia. Powstają pracownie wyposażone w VR.  Rosnąca popularność VR znajduje zastosowanie w różnych obszarach, od rozrywki po edukację, medycynę czy architekturę, umożliwiając tworzenie interaktywnych i immersyjnych doświadczeń dla użytkowników. Nowe, innowacyjne rozwiązania w dziedzinie VR, takie jak urządzenia śledzenia ruchu, kontrolery gestów czy technologia śledzenia wzroku, wprowadzają coraz bardziej zaawansowane sposoby interakcji z wirtualnymi środowiskami. Perspektywy rozwoju VR są niezwykle obie...

PYTHON

  Program komputerowy -  ciąg instrukcji języka programowania. Realizujący odpowiedni algorytm.  języki wysokiego poziomu (np.: Python, C++, Java) języki niskiego poziomu (wewnętrzne). Python jest językiem interpretowanym , co oznacza, że kod nie jest kompilowany, lecz wykonywany linia po linii przez interpreter. Tryb skryptowy jest wykorzystywany do uruchamiania programów napisanych w Pythonie z plików tekstowych. Tryb interaktywny umożliwia natychmiastowe wykonywanie pojedynczych poleceń w interpreter ze. Zainstaluj środowisko Python, np.: https://www.python.org/ lub Mu  https://codewith.mu/ Programowanie to: poszukiwanie informacji, mnóstwo prób, najlepsze rozwiązanie, prawidłowe działanie, logiczne myślenie, kreatywność, uzyskanie oczekiwanego wyniku. Kilka informacji ogólnych: Jak zawsze w życiu tak i w programowaniu obowiązują zasady, pamiętaj o kilku: 1.Ważne są wcięcia - bloki kodu; 2.Polecenia pisz w kolejnych wierszach. Jeżeli upierasz się, żeby pisać kody...

GIMP program do edycji grafiki rastrowej (wstęp)

  Przykładowe programy do pracy z grafiką: 1. Fotor 3.4.1  2. Inkscape 3. Krita 4.1.5 4. Paint Net 4.1.5 5. Photoscape 3.7 6. Vector Kilka słów jak zacząć pracę w programie GIMP  Grafika wektorowa : jest skalowalna. Praca z obiektami (wektorowymi). Przykładowe programy do pracy z grafiką wektorową to, np.: Adobe Illustrator czy CorelDraw Grafika rastrowa (bitmapowa, np.: zdjęcie). Nieskalowalna. Przykładowe programy do grafiki rastrowej to, np.: Adobe Photoshop, GIMP. 

SZCZĘŚCIE W SZKOLE

Autor: M. Urbaczewski.  Szkoła.  2024. CC BY-NC-SA 4.0 Szczęście w Szkole Analiza potrzeb rozwojowych uczniów, ich oczekiwania.  Lekcja wychowawcza z młodzieżą licealną, poświęcona powodzeniu szkolnemu, zadowoleniu, znajdowaniu tego zadowolenia wszędzie, gdzie tylko można, traktowaniu czegoś dobrego, co nas spotkało, jako szczęście w wybranej, wymarzonej szkole. Poniżej wybrane odpowiedzi uczniów, przedstawione w formie obrazka lub pisemnej. Autor: M. Urbaczewski. Uczennica o szczęściu w szkole . 2024. Licencja: CC BY-NC-SA 4.0 Uczeń o szczęściu w szkole (2) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (3) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (4) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (5) . 2024.  Uczeń o szczęściu w szkole (6) . 2024 U czennica o szczęściu w szkole (7) . 2024 Uczeń o szczęściu w szkole (8) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole (9) . 2024 Uczennica o szczęściu w szkole . 2024 (10) Uczennica o szczęściu w szkole (11) . 2024 Życie warte jest rozmowy - s...

Cyberbezpieczeństwo

Zdjęcie własne. M. Urbaczewski. Bydgoski Marian Rejewski . 2024 Protoplasta dzisiejszego Internetu to ARPANET ( 1968 rok) mówiono wtedy o sieci, nazwa Internet zaistniała dopiero w - 1974 rok. Chmura obliczeniowa to - 2000 rok. Polska w 1991 roku uzyskała dostęp do sieci Internetu. Internet rzeczy - to każda rzecz podłączona do Internetu. Chcesz ustalić silne hasło - przeczytaj w Internecie o Metodzie Diceware. Cyberbezpieczeństwo - to dziedzina nauki która w najbliższej przyszłości będzie najważniejszym elementem bezpieczeństwa w sieci. Dzisiaj wszyscy powinniśmy zadbać o bezpieczeństwo w sieci zaczynając od swoich domowych komputerów, laptopów, telefonów itp. czyli wszystkich urządzeń które oparte są na (jakimś) systemie operacyjnym np.: Windows, Android, MacOs itd. Ten problem nie dotyczy nas, dopóki nie doświadczymy cyberzagrożenia samemu. Słyszy się tu i ówdzie o różnego rodzaju zdarzeniach, ale dopóki sami nie doświadczymy braku zachowania zasad bezpiecznego użytkowania urządz...

Karta Pracy . Praca z dokumentem tekstowym

  Karta pracy dla ucznia Praca z dokumentem tekstowym 1.    Wywołaj dowolny tekst przy pomocy kodu =lorem () pięć akapitów po pięć zdań  - osadź obraz w środku tekstu. 2.     Wstaw do dokumentu tekstowego zrzut ekranu. Wskazówka: Wstawianie/Zrzut ekranu/Wybierz obraz/ 3.    Wstaw do dokumentu tekstowego tabelę i przepisz do niej tekst podany poniżej. Tekst wyśrodkuj i pogrub. Matematyka Zbiór Fizyka Moc Informatyka Dziedzina Wykonaj polecenia: ·        Dodaj z prawej strony nową kolumnę. W jej nagłówku wpisz słowo  „Uwagi”. ·        Poniżej tabeli d odaj nowy wiersz. Wpisz w nim słowa: Chemia, Doświadczenie. ·        Plik zapisz pod nazwą Przedmioty_szkolne .docx . Wskazówka : Wstawianie/wybierz odpowiednią opcję/ 4.     Wstaw źródło obrazu przedstawionego poniżej obraz musi być na licencji Creative Commons. Wskazówka: ...

Organizacja edukacji technicznej

  M. U. Hoverboard . 2024 Organizacja zawodów objęta prawami autorskimi. "Moja Gymkhana" USTALENIA OGÓLNE Regulamin wprowadza nową organizację zawodów sportowych przy użyciu deskorolki elektrycznej i nakładki do niej. Opracowany regulamin stanowi podstawę do zorganizowania zawodów dla dzieci szkoły podstawowej jak i młodzieży szkoły ponadpodstawowej. Zasady regulaminu są oparte o przepisy sportowe w sporcie samochodowym. Na pozór proste w organizacji zawody wymagają od uczestników bardzo dużego zaangażowania, wiedzy technicznej i sprawności fizycznej. Rozdział 1. DEFINICJE I POJĘCIA 1.1.GYMKHANA Gymkhana (w rozumieniu Slalom) Konkurencja rozgrywana na zamkniętym torze, gdzie w danej chwili tylko jeden pojazd pokonuje trasę pomiędzy ustawionym wygrodzeniem, a czynnikami decydującymi o wyniku są umiejętności oraz osiągnięty czas zawodnika. Gymkhana – (czyt. „dżymkana”), głównie konkurencja samochodowa, wyścig konny, kolarski lub motocyklowy ze sztucznymi przeszkodami,...